maandag 27 februari 2023

27 februari 2023

 

Na een weekje 'relatieve' rust zijn we klaar voor het vervolg van het schooljaar. 

Eerste taak van de dag : Klas op orde zetten !

 .. de poetsdienst is als een witte tornado door de kleutertuin gegaan met poetsdoek en dweil. 

De herinrichting van de klas is dus een taakje voor de juf op deze maandagmorgen. 

Tweede taak : Poorttoezicht en verwelkomen kleuters en ook de nieuwe instappertjes. 

Met 3 zijn ze .. en wat zijn ze flink ! Dikke duim voor de kleine pagadders. 

Het belsignaal lokt ons naar de klas. 

Wat gaan we doen ? Heb je kunnen nadenken in de vakantie juf ? willen de kleuters weten.

Tuurlijk heb ik kunnen nadenken en ik weet wat we de komende tijd gaan doen. 

Train je brein 2.0 komt eraan. 

Er is het intern overleg met de zorgco op 7 maart en op 16 / 17 maart is er oudercontact 

dus verzamel ik de laatste gegevens om een sterke evaluatie te schrijven voor elke kleuter. 

Vandaag worden er taken afgewerkt 

1. Aan de hand van een liedje zeg ik mijn naam - Wie kent zijn naam en voornaam ? 

2. Aan de hand van een spel 'Ik rol de bal naar ..' zeg ik een zin en noem ik ook de bestemmeling bij naam - ik ken de naam van een klasgenootje / ik kan een zin nazeggen. 

3. Ik trek mijn jas zelfstandig aan / Ik sluit mijn jas zelfstandig / ik trek mijn schoenen zelfstandig aan 

4. Ik zing een lied / ik draag een versje voor 

5. Ik ken de kleuren - basiskleuren voor de K1-tjes, een uitgebreid gamma voor de K2-tjes 

6. Ik puzzel een puzzel bij elkaar. 

Ik leg 12 - 16 - 20 - 24 - 36 - 49 - 81 stukken. 




We zijn nog lang niet klaar, morgen gaan we gewoon verder 

en ondertussen noteert de juf de resultaten ijverig op een klaslijst - klaar voor verwerking. 

Wist-je-dat .. 

het noorderlicht of poollicht zichtbaar was ook in België ?! 

Het noorderlicht of poollicht komt voor wanneer geladen zonnedeeltjes aan enorme snelheden botsen met stikstof - en zuurstofdeeltjes in onze atmosfeer.
De energie die daardoor ontstaat wordt omgezet in de vorm van licht. 
De botsing tussen de deeltjes doen zich voor ter hoogte van de Noordpool, 

maar uitzonderlijk van de richting en de kracht van de wind

 kunnen de deeltjes van de zonnestorm diep onze richting worden geblazen. 

Dat we dit hier in België zo goed kunnen waarnemen, is zeer uitzonderlijk. 

Wist-je-dat .. het peloton terug in België is neergestreken ? 

Dit is een voorbode van de lente .. heerlijk ! 

Het voorbije weekend was er het openingsweekend wielrennen 

met de omloop het Nieuwsblad en Kuurne - Brussel - Kuurne.

En ja, op zondag won een Belg Tiesj Bennoot 👍





Morgen 28 februari vieren we de jarigen - wie iets lekkers wil meegeven voor de klas kan dit morgen meegeven - dan vieren wij samen feest met de jarigen van de maand. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten