zondag 4 september 2022

5 september 2022

 


Een dag aan zee ! 



Klaar voor de grote reis, richting de Noordzee !
Een bolderkar vol spullen
 en 21 kleuters zijn vandaag mijn reisgenoten voor een heerlijk dagje aan zee. 


Eenmaal de rij gevormd is, gaan we op zoek naar de bus. 



Nog even tellen voor het opstappen, 
hertellen als de kleuters een zitplaats hebben ingenomen .. 

Het wordt een dag waarop ik blijf tellen, telkens opnieuw : 
Bij het opstappen, bij het afstappen,
 bij het toiletbezoek, bij de picknick, bij het tussendoortje,
bij de wandeling langs het water.. 😁
Heel af en toe tel ik er eentje dubbel en kan ik opnieuw beginnen 😂 
.. of tel ik er eentje te weinig. 
Gelukkig is juf Nicole er ook - ook zij telt de hele dag door. 

Geloof me, op het einde van de schooldag zullen we 'letterlijk' en 'figuurlijk' uitgeteld zijn. 😉


Iedereen 'klikvast' ?  - de reis kan beginnen. 
Valt het op ? Overal zie ik blije gezichtjes. 
Spannend hoor, zo'n eerste reis zonder mama en papa .. en helemaal alleen met de juf... 
maar we hebben er zin in. 










Wie op reis vertrekt, wordt uitgezwaaid - daar zorgen onze oudste kleuters voor. 
En weg zijn we .. 

We hebben vele kilometers te malen vooraleer we op onze bestemming aankomen. 
We genieten van het landschap : het windmolenpark, de tunnels, de koeien in de weide,
de uitgestrekte maïsvelden.
Na een uurtje hebben we onze bestemming bereikt

Kleuters verzamelen en (jawel !) tellen en ook de strandspullen verzamelen in de bolderkar. 

Iemand een hongertje ? 
Hoe kan ik het weten !
Tuurlijk, hebben ze honger - wat wil je .. na een busreis van welgeteld één uur !

Omdat we op reis zijn, kiezen kleuters wat ze eten ..
 Een stuk gezond fruit ? 
Of toch liever die lekkere koek ?
Of die heerlijke zoete snoep ?
Kies je een fruitsapje of een fristi ? 
Voor één keer mag het .. 

Een gezellig onderonsje !











En de juffen ?? Die genieten dubbel en dik van deze fantastisch mooie en leuke dag aan zee 

Iedereen klaar ? Inpakken en wegwezen .. de zee lonkt ! 
Wat een karwei .. traplopen, klimmen en dalen .. 
Gelukkig steken enkele kleuters een handje toe, al moet ik ze wel vriendelijk vragen niet te duwen bij de afdaling - straks beland ik nog in de bolderkar ! 😂




Het wordt snel duidelijk .. voor het betere klimwerk moet je in mijn klas zijn ! 
Waar is juf Muriel gebleven ? 
Bij het klimmen heeft ze moeten lossen - geen klimcapaciteiten, collega ? 😂


Een volgende stop brengt ons bij de openbare toiletten. 
Rugzakken verzamelen en aanschuiven maar. 





Het is hier veilig, juf ! merkt Conor op. 
Hoezo ? vraag ik.
En dan merk ik deze auto op. 
Ja, we zijn veilig ! 😉
Voor we naar zee stappen, lees ik nog even het infobord. 
En dan .. eindelijk .. de zee !!! Wat een plaatje - 'Dit is Belgisch !'

We hebben nog een laatste hindernis te nemen .. een pittige .. 
dit vraagt het betere sleurwerk van de juf. Het loopt voor geen meter maar we komen er wel.









De rugzakken worden verzameld, de schoenen worden uitgeschopt en verdwijnen in de bolderkar. 
De strandspullen gieten we in het zand. 
Spelen maar en vooral genieten van deze leuke zomerdag aan zee met je klasgenootjes. 




























Na een uurtje laten we het strand achter ons en trekken richting het water. 
De kleuters zijn uitgelaten. 
Voor sommige kleuters is het de allereerste keer dat ze de zee zien. 
Wat een ervaring. 
Het strand lijkt één grote zandbak en de zee is het grootste bad ter wereld 








Even kennismaken met het water.
Veel verder dan de knieën gaan we niet.. 
maar sommige kleuters hebben geen zeemansbenen en staan wankelend in het golvende water. 
Ja ja, zie ze duiken - de juf vist de 'natte garnaaltjes' dan maar weer uit het water. 😂









We spetteren, we spatteren .. én worden kletsnat. 
Hoe leuk is dit ? 
Eventjes wandelen we langs het water om vervolgens terug te keren naar ons plekje op het strand. 
Wie een nat pak opgelopen heeft, krijgt een droog pak aangemeten, 
de rest stort zich op het bouwen van zandkastelen of het bakken van zandkoekjes. 





















Een groepsfoto ?? Zeker weten ! 
En dan snel terug naar onze speelplek op het strand

















We zijn de tijd uit het oog verloren.. het is al bijna 13.00 uur als we gaan picknicken
 - deze keer op het strand met zicht op zee.











Na het eten gaan we nog even door met spelen. 

























En dan is het alweer tijd om in te pakken en te verzamelen. 
Nog maar eens een plasje maken, de handjes verfrissen, een snoepje smullen en 
afscheid nemen van de zee. 




We gaan op zoek naar de bus. 
Het lijkt of de bolderkar weegt zwaarder dan bij aankomst.
Op school ontdek ik wat die sloebers van mij gedaan hebben -
ze hebben enkele kilo's zeezand gesmokkeld "voor de zandbak hé juf !" 
😂😂😂
Ik had het kunnen weten. 




En was het bij de heenreis best druk op de bus dan is het nu muisstil.
We zijn de kuststrook nog niet uit of de kleuters zijn naar dromenland vertrokken. 
En de juf ? 
Die telt voor de laatste keer vandaag nog eens alle kleuters. 










Ook vandaag lopen de schooluren voor de juffen nog even door. 
Het opruimwerk van een dagje aan zee.. 
de foto's selecteren op de I-pad .. 
de infobundel afdrukken voor de infoavond.. 
de hoeken vullen met allerlei materialen / spelen .. 
want om 19.00 uur is er infoavond. 
WELKOM  allemaal ! 














Geen opmerkingen:

Een reactie posten