woensdag 9 december 2020

09 december 2020

 

Hebben jullie het nieuws ook gehoord ? 

Vlaamse leerlingen scoren steeds slechter op wiskunde en wetenschappen: "Groeiend aantal beheerst basisniveau niet"

Tellen, meten en ruimte zijn de 3 deelthema's waar kleuters rond werken in de kleuterklas. 

In onze tweede kleuterklas wordt vandaag hard gewerkt rond geometrische figuren herkennen. 

En ja .. dit is ontzettend leuk !

 Meteen leren de kleuters wat een vierkant is, een cirkel, een rechthoek, een ruit, een driehoek, een zeshoek en een trapezium .. Concentratie alom bij mijn kleine ukken. 

En wat zijn ze trots als hun geo-plaat compleet gevuld is met de juiste figuren. 

Knap werk ! Een kus van de juf en een bank vooruit ! 








We zitten achter op schema en hebben nog een opdracht van gisteren te vervullen.
Kleur de kerstbal in aan de hand van lijnen. 




Ook de lichttafel wordt vandaag aangeboden. Waren de kleuters de voorbije dagen nog volop aan het experimenteren met de materialen dan ontdekken ze vandaag geo-vormen. 

Quinten is druk in de weer met de smartgames. 
Hoe het komt is hem een raadsel maar soms trekken de blokken elkaar aan en soms stoten ze elkaar af. 
Een lesje in wetenschap dus ! .. wat is magnetisme ? 
Die score (wiskunde en wetenschap) moet en zal de hoogte ingaan, daar zorg ik hoogstpersoonlijk voor 😉

Ook taal is een heel belangrijk vak in mijn lessenrooster. 
Deze ochtend lees ik voor uit Mannetje Tak
 .. even later zit zowat de helft van mijn klas in de kring. 
Matheo leest voor ! 
En iedereen luistert aandachtig .. het is dan ook een heel mooi verhaal .. 

En na het verhaal knutselen we gezellig een Mannetje Tak ..


En dan was er nog .. 
Grappig om te zien hoe kleuters elkaar imiteren.
Naidat heeft als thuistaal Engels. Tijdens het crea-moment benoemt ze alle kleuren ..
This is yellow and this is pink ! hoor ik haar zeggen.
En Canakan zegt haar na .. yellow and pink !
Maar evengoed imiteert Naidat de andere kleuters - ondertussen begrijpt ze al aardig een woordje Nederlands en praten is een mengelmoes van beide talen. Grappig taaltje, vindt Vince.

Ik had jullie graag nog meer foto's gepresenteerd maar in mijn dagdagelijkse haast
zijn heel wat foto's onzuiver. Misschien moet ik wat relaxter te werk gaan 😁😕


Er woont een Spiekpietje bij Quinten. 
Het is duidelijk .. Quinten is grote fan. 
Hij kreeg er eentje van de Sint en kreeg er nog een boek bovenop. 
En Spiekpietje blijft gewoon gezellig één jaar lang bij Quinten en zijn familie wonen
 - veel plezier samen ! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten