donderdag 15 juni 2017

15 juni 2017

Tradities zijn er om in ere gehouden te worden en 
Eeklo jaarmarkt is er zo eentje.

De ouders gaan op stap, de kleuters blijven op school ..
de collega's bevolken een promo-stand en 
het keukenpersoneel heeft een extra dagje vrij ..

Dus vandaag geen frietjes in de eetzaal maar
een gezellige picknick voor de kleuters en eerste leerjaar.

Picknickmanden allerhande, dekentjes in het gras, 
vrolijke muziek en de zon die alweer van de partij is ! 

Deze morgen ben ik extra vroeg uit de veren.
Er wacht me een sportieve rit op de fiets richting Eeklo - de Tandem
Ik fiets over de markt en ontdek het promo-standje van onze school.
 Geen tijd te verliezen, ik spurt naar school ..
ik heb immers bustoezicht ! 
Samen met de kinderen van de bus organiseren we het plein tot een picknickweide. 
Hier staat het immers te gebeuren deze middag .. 
Alles is piekfijn tot in de puntjes voorbereid !
Moet ook wel als de helft van het kleuterteam er niet is. 😓😓

Ik begin met kaartjes schrijven en niet deze aan de picknickdekens vast. 
Cars en K3 - .. dekens zijn immers heel populair onder het jonge volkje.
En zoek na de picknick maar eens uit welk deken bij welke kleuter hoort. 
De picknickpakketten stapelen we in de berging - 
de meest frisse plaats van de kleuterafdeling.

Juf Joke en ik delen het toezicht aan de schoolpoort op dit ochtendlijk uur.
Samen is het immers veel gezelliger ! 
En na controle van de picknickmanden kan het feest beginnen. 
De vrolijke muziek is er alvast en de sfeer zit er meteen in !! 





Omdat het vandaag verschrikkelijk warm is, worden de 'ploeter'badjes gevuld met fris water.
Al snel loopt dit uit de hand .. spatje hier en spatje daar .. en jawel .. een natte broek, een nat shirt. 
Maar in een mum van tijd zijn we alweer droog .. er staat immers een warme wind.





 En dit krijg ik zomaar cadeau van mijn lieve Julie !
Julie schildert samen met Korneel lieve boodschappen op de speelplaats. 
Dank je wel ! Dit doet goed ! 😘
Andere kleuters gaan de sportieve toer op en 
oefenen net zoals Ahsen en Emmy voor de kermiswedstrijd van deze avond. 
Meisjes aan de macht ! 
Het vrouwenwielrennen wint aan populariteit, zoveel is duidelijk.

 Mamady houdt het bij een partijtje voetbal samen met de grote jongens van K3.
Jaagt hij een carrière bij de nationale ploeg na ??!! 
Nog anderen hebben de bevoorrading ontdekt ..
een koekje gaat er immers altijd in ! 
Niemand hoeft honger te lijden. 


Ik krijg het op mijn heupen .. neen, niet van de kinderen 
maar van 'de mannen van het stad.'
 Net vandaag hebben ze uitgekozen om de straten rondom school schoon te vegen.
Wat een stof én wat een lawaai .. weg rust !! 
Zo gaat het de hele ochtend door ! Ja zelfs in de namiddag .. 
Als even later het onkruid vuur vat - het is al enkele weken droog -
besluiten de heren dat het genoeg is voor vandaag. 
Ik kan weer ademen en genieten van de rust op school ! 
Té laat .. een aanval van hooikoorts wordt mijn deel. Bedankt !
Middaguur en dus tijd voor de zomerpicknick !
Dekentjes spreiden als er zoveel wind staat is een heel karwei.
Al snel zijn de kleuters eruit dat het samen een pak sneller gaat. 




Onze picknickweide lijkt wel een festivalweide .. we tellen 110 leerlingen .. een hele pak ! 
Gelukkig hebben we een groot domein ter beschikking.
Ook ons eerste leerjaar sluit met plezier aan.
Een knuffel van Mauro, een warme knuffel van Millie en Caithlin, een knipoog van Dean .. 
wat zijn ze toch lief ! 
En dan gaan de picknickmandjes open !
Mandjes gevuld met heel veel lekkers !! 















Na het eten wordt er nog maar eens een flinke laag zonnecrème gesmeerd
want de zon brandt ongemeen hard vandaag !

In de namiddag is er nog een verfrissende verrassing .. een waterijsje voor iedereen .. 
Vorige vrijdag kocht ik de 'vriesafdeling' in Delhaize Eeklo volledig leeg. 
120 ijsjes in totaal propte ik in het diepvriesvak op school. 
Een schot in de roos .. 
de ijsjes brachten echt wel de nodige verfrissing ! 




















En na dit alles moet er natuurlijk nog opgeruimd worden.
De dekentjes verdwijnen terug in de rugzakjes, de picknickmanden gaan terug mee naar huis. 


Juf Joke en ik hadden vandaag geen minuut vrij wegens té druk,
ook ons vrij uurtje lichamelijke opvoeding gaven we op 
en juf Stephanie 
stak eveneens een flink handje toe .. konden we best gebruiken. 
Maar we deden het met veel plezier voor jullie kleuters ! 

Tot volgend jaar ? 
Dan organiseren we weer een zomerpicknick op de Tandem ! 


Als ik naar huis fiets wordt een wielerwedstrijd gereden in de straten van Eeklo.
Kaïrath kruist mijn pad en supportert voor de dames die op dat ogenblik hun wedstrijd rijden.
En voor wie supportert Kaïrath ?? 
Voor niemand minder dan Tom Boonen 😊😊
Hij zal het graag horen !!


En dan was er nog ..
Juf Vera .. zij hield aan het tuinfeest een kleurtje over (lees ; verbrand door de zon)
Ik hield aan mijn springkunsten op het springkasteel een blauwe enkel over.
Ik zal het ook nooit leren ! Geen beginnen aan !
 
Maar als ik deze avond uit de douche stap, zie en voel ik het meteen.
De zomerpicknick heeft een bloedrood spoor nagelaten op mijn schouders. 
Door het voortdurend smeren bij de kleuters 
ben ik mezelf vergeten insmeren met een laagje zonnecème. 
Niet slim natuurlijk !

4 opmerkingen:

  1. Proficiat.. 90 kleuters 'entertainen', verzorgen, eten en drinken geven.... en dit met slechts 3 juffen..! Eigenlijk niet te doen hoor....Volgend jaar misschien es wisselen ...XXXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, dank je !! Ik blijf liever bij de kleutertjes ook al zijn het er veel !

      Verwijderen
  2. Het Is echt niet te doen wat de juffen de laatste weken al allemaal verzet hebben. Hoedje Af ... En zo wie je maar Juf Anneke , Je word op elk moment verschrikkelijk gemist. En dit niet door alleen je collega's. Verzorg je goed xxx Groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het complimentje .. inderdaad, ga soms in overdrive maar nadien wacht me 2 maanden heerlijke vakantie !
      En als je de oogjes van de kleuters ziet .. leuk hoor !
      Dat we onze collega missen, is geen geheim. Anderzijds is het nu opvallend stil in de kleuterafdeling ;-)

      Verwijderen