donderdag 26 mei 2016

26 mei 2016

Eeklo jaarmarkt .. een feest .. 
en niet alleen voor de mama's en papa's,
maar ook voor onze kleutertjes. 

Deze morgen vertrek ik reeds vroeg van huis om tijdig op school te geraken.
Om 7.15 uur stap ik op de fiets - 
het is best frisjes maar als ik stevig doortrap, krijg ik het lekker warm !  
Dus hou ik er een stevige pedaalslag in. 
Rond 7.50 uur bereik ik mijn bestemming, 
nadat ik een bezoek bracht aan de collega's op de markt en 
een gesprek had met de lokale politie -voor de gelegenheid ook op de fiets- 
Fietsers onder elkaar, weet je .. dat schept een band !

Ook juf Anne is reeds vroeg op de afspraak, zij heeft busdienst.
Ik zet onze loungeset klaar 
want vandaag is het ook in de Tandem een klein beetje feest voor de juffen.
Tijdens de ochtendpauze nemen juf Anne, juf Joke en juf Stephanie meteen plaats
op het mooiste plekje ter wereld .. ons groen, mals grasveldje.
Ik breng het technisch element van de dag nog snel in orde  .. Muziek maestro ! 
Gezellig sfeertje ! 
Iedereen mag het weten, in de Tandem is het fantastisch gezellig en leuk !  
 Klaar met het voorbereidingswerk, eventjes tijd nemen om uit te puffen.

Precies om 11.30 uur begint onze picknick ..
Dekentjes spreiden in het gras (én meteen je plaats reserveren, denkt Fran)
En er zijn dekentjes in allerlei formaten en kleuren.
Sommigen kunnen wel wat hulp gebruiken ! 
 Anderen klaren dit klusje helemaal alleen, flink zo !
Beste vrienden delen hun deken met elkaar.
Uiterst gezellig !
Misschien schuiven we ons dekentje wat dichterbij .. alles is leuker met twee of meer !
Iedereen heeft een plekje gevonden ..
En ik kan vandaag alleen maar blije gezichtjes vinden, tof !
En dan is het wachten op de picknickmand !
Of toch niet ?!
Neen hoor, we missen nog een paar klasjes !
Eventjes geduld nog.
Fran gaat er zowaar bij liggen en bengelt wat met haar beentjes
Geduld is een schone deugd, weet Pieter.
En Len en Vic kunnen enkel maar het voorbeeld van hun jeugdvriendin volgen.
Wachten duurt heel lang, moppert Yari.
Xavier is al heel blij dat hij op zijn deken past.
Aha daar komt de volgende klas aangestormd met een mand vol lekkers !
Wat een massa kinderen, gelukkig hebben we héél véél gras !
Ook juf Vera (secretariaat) en Carine (buschauffeur) komen met ons mee eten.
Hebben de dames een woordje ?? 
Neen, tuurlijk niet .. zij hebben de mand van juf Anne ontdekt en wat daarin zit ..
wel daar zijn de dames niet over te spreken !
Water met citroensap, een shake, koekjes en een fles 'blauw water'
Waar is die lekkere picknick toch gebleven ?
Juf Lien  (eerste leerjaar) mengt zich in het debat en zo te zien 
bereiken juf Anne en juf Lien een akkoord. 
Zo kan het dus ook !
Vic en Len genieten van het 'broze' zonnetje
en dan roep ik : Ten aanval ! 
Iedereen zoekt zijn picknick bij elkaar.
En ik moet bekennen, ik zie heel wat lekkere dingen .. om bij te watertanden !
Zo heeft Ariana een doos vol ontbijtkoeken.
Ziet er overheerlijk uit!
Boterhammen, sandwiches, ontbijtkoeken, belegde broodjes en nog zoveel meer !
Alle dozen zijn rijkelijk gevuld !
En niemand hoeft honger te lijden want er is eten in overvloed.
SMAKELIJK !


Gezelligheid troef in de Tandem.

De jongens komen zich bevoorraden aan de "bar"
Er is een luxueus aanbod aan de lekkerste drankjes en sapjes.


Als dit geen mooi plaatjes is !
En na de kleuters is het onze beurt - Juf Vera en Carine wachten geduldig op onze komst.
Eventjes geduld, wij komen er zo meteen aan !
Ik picknick alvast in stijl .. een lekkere pasta met bijhorende tonijnslade .. 
Zo lekkerrrrrr !!!
Iedereen smult zijn buikje rond en ons juf Anne heeft vooral dorst, heel veel dorst.

En dan is het tijd voor de passage van de Ronde van België
Met een rennerstruitje en een Belgische vlag stappen we snel door.
Het peloton wacht nooit !! 

Ook niet op mij !! 
Jammer !! :-)
We kiezen een strategische plaats uit .. van hieruit zie je ze reeds van ver komen !
Nog enkele afspraken herhalen : 
- iedereen blijft zitten want het peloton stuift voorbij .. best gevaarlijk ! 
- renners gooien soms hun drinkbus het publiek in maar ook nu bewegen we niet .. dat is een taak voor Luc .. drinkbussenverzamelaar van dienst ! 
- voor één keer mag je héél véél lawaai maken ! (en dat hoef je geen twee keer te zeggen, blijkt later)
Die hards .. supporters van het eerste uur .. ze leerden het ooit bij mij in de tweede kleuterklas.
Eventjes mijn infobron raadplegen ..
Hoe ver zit het peloton nog ?? 
Antwoord : Ongeveer nog een kwartiertje weg ..
Valt best mee en intussen valt er nog zoveel te beleven.
De helicopter cirkelt rondjes boven Eeklo,
de reclamecaravan zoeft voorbij,
 'zwaantjes' op de motor mét zwaailichten,
politiewagens, pers, fotografen enz
En iedereen krijgt een hartelijke ontvangst van de Tandemtrappertjes.
Maar dan komt de wedstrijdwagen eraan .. spannend !
De rode vlag gebiedt ons stil te staan en niet meer verder te gaan, dus dat doen we ook.
En dan vliegt de driekleur de lucht in, wat een spektakel ! 
FILM
FILM
FILM
FILM (nog te bewerken)
Nog een kleine bedenking :
Ik vrees dat sommige kleuters hun stembanden aan flarden geschreeuwd zijn.

Na de wielerwedstrijd duiken we het grasveld op en we gaan voetballen. 
Ook hiervan maken we binnenkort een grandioos feest ! 
Wat een traptechniek ..
Rode Duivels in spé ?? 
Ik ben hun eerste supporter want jong geleerd is oud gedaan !
Voor de peutertjes en eerste kleutertjes zal het een zorg wezen,
zij genoten van een rustige speelnamiddag en werden ingekleurd met maquillage : 
lieve prinsessen, stoere piraten, brullende leeuwen of een mooie vlinder .. ik zag het allemaal ! 
Na school vat ik mijn fietstocht naar huis aan, 
even uitwaaien na een mooie maar heel drukke dag ! 
Ik ben uitgeteld -zoals de meesten denk ik- maar het was gezellig en leuk ! 
Een dag om nooit te vergeten ! 
Afspraak : Eeklo jaarmarkt 2017 dan organiseren we weer een picknick. 

filmpjes (te bewerken) volgen maar da's dan weer voor morgen !
Ben uitgeteld !
Slaapwel iedereen ! 

Uit de kindermond : 
Een renner had bijstand nodig van een mecanicien.
De man hing half uit de auto over de renner gebogen om te sleutelen aan de fiets.
Ook Yari had dit opgemerkt en riep : "Kijk juf Tania, die renner krijgt een knuffel"
Wel Yari, ik denk dat ik volgende schooljaar een nieuwe functie opneem
 nl mecanicien in het peloton !
Dat was echt lachen !! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten