vrijdag 20 mei 2016

20 mei 2016

Vrijdag .. Fruitdag .. 
en daar heb je de fruitouders ..
Maar vandaag hebben ze een extra dagje vrij want 
er staan zoete bananen op het fruitmenu.

Mijn laatste toezicht van de werkweek valt op vrijdagochtend
 - toezicht aan de schoolpoort - 
Ik begroet alle kleuters en hun ouders.
De ene kleuter stapt vrolijk de laatste schooldag tegemoet, 
anderen kunnen met moeite hun tranen bedwingen.

Jurre komt aanlopen met mama - 
Vandaag komt Lotte naar huis vertelt hij blij.
En kijk eens juf, 
mama draagt vandaag haar geschenk voor moederdag ! voegt hij er trots aan toe.
Tof hoor mama ! 

Tijdens onze ochtendactiviteit loopt juf Kobie langs en volgt met ons mee.
We zitten immers middenin de observatieweken
en aan de hand van leuke en originele spelletjes 'testen' we onze kennis.
Vandaag spelen we 'Namen noemen' 
Een heel leuk spel maar soms verwarrend ..
Zo wist Vic bij het horen van al die namen plots niet meer hoe hij zelf heette ..
"Vic Dobbelaere" gooide hij er spontaan uit 
waarop hij meteen zijn flater herstelde
 "Ik bedoel Vic Van Deynse"
Kan gebeuren !!

En juf Kobie heeft nog meer goed nieuws !
Na jaren wachten komt er een tuinhuis voor de schoolfietsen, joepie !! 
Eindelijk ! 
Meteen gaan we op zoek naar een geschikt exemplaar. 
Iedereen krijgt enige inbreng maar uiteindelijk valt de beslissing bij de 'anciens' 
(daar zijn we tenslotte voor hé .. jarenlange ervaring en vergroeid met 'onze' school :-) )

Maar wat een keuze ! 
Er zijn tuinhuizen in alle maten en vormen ..

Tuinhuis 1, 
Schattig maar té klein - enkel goed voor de plaatsing van een outdoor-toilet

Tuinhuis 2,
Prachtig maar weinig bergruimte

Tuinhuis 3, 
Ik ben er helemaal weg van - het heeft een mooie zithoek - 
ik zie me er al zitten, gezellig ontspannen als ik toezichtvrij ben.
Helaas, past niet binnen ons budget !! 
Jammer !! 

Tuinhuis 4,  
FANTASTISCH - hiervoor ruil ik meteen mijn klas in - 
voortaan geef ik les vanuit 'mijn' chalet. 
De fietsen stockeren we wel in mijn tweede kleuterklas.
Bovendien zal ik er 'eindelijk' rust kennen ! 

 Tuinhuis 5,
 is mogelijk maar dan moet ik het ontbrekende budget bijpassen.. pfff 

Tuinhuis 6, 
Onze definitieve keuze .. 
praktisch én veel opbergruimte !

Ik bericht juf Anne over het 'grote' nieuws en vraag haar akkoord over onze keuze ..
Voor 12.00 uur antwoorden graag, voeg ik er nog aan toe. 
Maar wie geeft geen bevestiging .. Anna .. 
Geen interesse in tuinhuisjes ?? 
Ik vrees het !! 
Moest het over de aankoop van een paar schoenen gaan, 
antwoordde ze voor ik een bericht kon versturen, echt waar ! 



De zon schijnt en 
we zitten op schema ivm de observaties 
dus hebben we even tijd 
om een duik te nemen in onze bloementuin.
En ik krijg -gelukkig maar- hulp van juf Joke en enkele kleuters.
Samen tuinieren, het leukste dat er is ! Moet je echt eens proberen ! 
Het brengt me alvast in vakantiestemming ..
We zetten de radio buiten en spelen Franse chançons. 
En tussen de lavendel in,
wanen we ons op de mooiste vakantiebestemming ter wereld ! 
Heerlijk ! 
Wacht maar tot onze lavendel gaat bloeien, oogt prachtig en geurt lekker !

Maar tussen de lavendel vindt ik 'kleefkruid' - onkruid welteverstaan.
Als kind speelden we met 'kleefkruid' en 
onze vriendjes kregen dan een nieuw 'onkruidpak' aangemeten.
En dat is net wat we vandaag ook zullen doen - even tijd nemen om lekker te ravotten. 
en iedereen 'kleden' met dit goedje.
Ook juf Kelly speelt met ons mee.



Ook Yari (K2) werkt heel graag in de tuin.
Waar hij kan, steekt hij een handje toe..

tot ik hem plots hoor zeggen : "Hé, er groeien appels in de grond !"
Al snel kijk ik op en wat blijkt ??
Yari pronkt met mijn bloembollen !
"Appels ? Stop mijn bloembollen maar snel terug in de grond !" 
Juf Joke en ik moeten lachen met deze uitspraak .. appels .. hahaha 


Na school plant ik de vierkante meter-tuin vol jonge lavendelplantjes .. voor later ..
om onze tuin verder aan te vullen met deze fijne bloemen en hun prachtige kleur. 

Als dit klusje geklaard is, komt Len nog eventjes mijn klas binnen lopen 
en zegt heel spontaan :
"Juffen moeten altijd maar werken !" (Gelijk heeft hij !) 
Hij neemt een stoel, komt bij me aan tafel zitten en steekt een handje toe.. lamineren ..
Dank je wel voor de hulp ! 

Foto's volgen, 
die hoop ik nog te krijgen van juf Joke // had geen tijd meer om fotograaf te spelen

Het weekend staat voor de deur, hebben we echt wel verdiend !
Prettig weekend ! Geniet er ten volle van !

5 opmerkingen:

  1. Juf Tania, kon niet voor 12 u antwoorden, ik zat in Knokke, nee niet in New Paris Londres, maar samen met de 'Benidorm Bastards' naar Rode Duivels kijken en daarna aperitiefke in La Reserve.. Als ik geen goed supporter ben! Enne ik heb je iets na 12 gebeld... Nie moeilijk doen he.. Xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik .. moeilijk .. nooit !!
      Heb alleen graag de puntjes op de i :-)

      Verwijderen
    2. Juf Tania, neem het van een 'insider' aan, ons mamsi heeft WEL schoentjes gekocht, oranje sandaaltjes met heel veel bling bling steentjes... want ja ' ze mag niet altijd hakjes dragen voor haar knietjes' hahahaha ! Nathalie XX

      Verwijderen
    3. Ik dacht het al ..
      Meestal antwoordt jouw mama direct maar als het om 'schoenen' gaat moet alles en iedereen wijken !!
      Groetjes

      Verwijderen
  2. Juf Tania, je gaat het niet geloven, zat ik nu voor mijn computer om de foto's op mijn blog te zetten, vind ik toch wel mijn kabeltje niet zeker! Ik zoek naarstig verder...

    BeantwoordenVerwijderen