vrijdag 8 maart 2024

8 maart 2024

 

8 maart 2024 - internationale vrouwendag


‘Wie jij morgen wordt, daar ben je vandaag al aan begonnen ‘


Het is meisjesdag, een dag waar we even stilstaan bij de toekomst van meisjes wereldwijd. 

Je mag zijn wie je bent,

Je kan worden wat je wil .. 

Als ik vermeld dat wereldwijd niet elk meisje toegang geeft tot onderwijs,

kijken enkele kleuters geïnteresseerd op. 

Klinkt als muziek in de oren.

Dan heb je elke dag vakantie, juf ! Waw .. lijkt me leuk. 

Maar wat als je niet kan lezen of schrijven ?

 Dat is toch een probleem. 

Ik voel het, ik win de strijd ! 😉

En als je kan leren, kan je worden wat je wilt.

Politie ! zegt Eleonore.

Dan word ik juf ! zegt Iman.

Ik word dokter ! zegt Nyima..

en ik dierenarts ! besluit Maélie. 

Frinn zit met een vraag : 

Kunnen ze ook vampier worden ? 😳😳😳

Dat laat ik  aan de jongens , grap ik 😂

Tot een kleine wijsneus zegt :  Vraag het eens aan een wetenschapper ! 

De meisjes vieren ‘hun’dag.. zie ik protest op de achtergrond (?) 😉


En de jongens hebben het begrepen .. we zijn allemaal mensen ! 

Girls just want to have fun .. Maélie weet hoe dit lied te vertolken 😉

We zijn toe aan de laatste dag interactief voorlezen volgens de 4 V’s

Ook de laatste hand wordt gelegd aan een kunstwerk ‘het kleine kamertje van de koning’

De oudste kleuters wacht ook nog een knipopdracht. ( en dat allemaal voor een vrijdag)














Gelukkig is er nog tijd om te spelen want van spelen kan je leren ! 

Zoek de weg door het kasteel .. op zoek naar het kleine kamertje



Krullenbollen met materialen
Gezellig samenlezen in de leeshoek
Met handpoppen wordt het verhaal nagespeeld. 
Ik hoor vooral  ...  o o o ik moet dringend !! 


Met het mooie weer is er weer picknick in de kleutertuin 

En omdat het vrijdag is, doen we iets extra leuks..

We gaan bergklimmen - al heb ik de indruk dat de berg na de winter gekrompen is. 









En dan was er nog .. 

Juf Tania en techniek .. 

Neen, het is niet echt een match maar ik probeer er goed in te zijn 

en dat is best lastig op een vroege vrijdagochtend in de kleutertuin. 

De symbooltjes aan de kapstokken hebben hun beste tijd gehad

en omdat kleuters nu eenmaal hun naam als 'globaalwoord' moeten herkennen.. 

heb ik gisteren na school nog 22 kaartjes gemaakt.

Het bevestigen zou ik deze morgen doen..

was het niet .. dat de nietjesmachine dienst weigert. 

Even later komt juf Ilse als redder-in-nood opdagen.

Ik mag haar nietjesmachine gebruiken.

Na 6 kaartjes te hebben bevestigd, geeft ook deze het op.

De voorraad nietjes is op maar geen paniek, ik heb nog een voorraadje.

Even een nieuw staafje plaatsen en klaar ! .. denk ik toch.

Niks is minder waar, ook nu weigert de machine dienst.

Hoe kan dit toch ? 

Het is duidelijk mijn morgen niet. 

2 nietjesmachines naar de knoppen op nog geen uur tijd ? 😳

Het zweet breekt me uit. 

Ik sakker, ik denk en probeer .. en plots zie ik het licht.

Als ik de nietjes nu zo eens in de lader zou steken ?! 

Het werkt ! Probleem opgelost ! 

Beide machines werken zoals voorheen dankzij mijn technische vaardigheden 🤭



Het is ook duidelijk Odilon zijn dag niet.

Elke ochtend verzamel ik de schriftjes maar op Odilon is het wachten vandaag. 

Ik kan het niet vinden, juf Tania ! 

Tuurlijk niet, jouw boekentas hangt nog op je rug.🤣Hahaha Odilon. 


En als je denkt dat mijn verhalen klaar zijn voor vandaag ?



Neen hoor, juf Ilse gooit na school haar autosleutels het riool in. 

Na wat viswerk, krijgt ze haar sleutels te pakken.. oef. 

Enkele jaren terug heb ik mijn autosleutels in de regenput laten vallen 

en dat is geen lachertje, geloof me maar. 

Ik leek wel het loze vissertje maar net als juf Ilse kon ik mijn sleutels opvissen.

Eind goed al goed.

Geniet van het weekend en graag tot maandag


Geen opmerkingen:

Een reactie posten