woensdag 7 februari 2024

7 februari 2024

 


Knotsgekke carnavalsweek in de Tandem !

Dag 3 : Verkleed je in je favoriete dier..

Wat een beestenboel in mijn klas 😁
Ze zullen haar niet temmen, de fiere Vlaamse leeuw (geïnspireerd op het Vlaams volkslied) 

We blijven bij de katachtigen..
Jij ben een kat ! zegt een kleuter
Neen, ik ben een poes ! antwoordt een andere kleuter 
En juf ligt in een deuk ! Ik probeer te bemiddelen : 
Wie/wat je ook bent, jullie zeggen allemaal miauw ! 
De kleuters zijn het met me eens .. Dat is waar, juf ! 


Gisteren kwam Odilon als Rikki Konijn,
vandaag kiest hij voor een draak ! 
Net zoals degene die aan mijn klasdeur de wacht houdt 😉
Daar heb je Rikki Konijn weer !!
Volgens Amélie is ze gewoon "een" konijn ! 
Nyima is de eerste vlinder van het voorjaar, maar dan wel een verkouden vlinder.
Ze snottert en niest wat af ! 
Hilarisch, vinden mijn andere kleuters.
En wat te denken van Jaws Sem ?  .. een lieve versie als je het mij vraagt.
Geen bijtgraag exemplaar ! 
Is het nu een eenhoorn ?
 Of toch een Neehoorn ? 
Volgens een prentenboek kan het allebei 



Deze kleine Lady Fox komt zomaar uit het sprookjesbos gelopen.. schattig ! 
Asmar loopt voor op de feiten .. hij viert al gekke kapseldag.
Knap gedaan en heel kleurrijk ! 
Ook Tijgertje is van de partij en wordt in het pak gehesen door zijn beste vriend, Anas.

Daar komt nog een eenhoorn piepen, een jarige eenhoorn nog wel 
Gefeliciteerd Kaelynn !!


Op zolder had ik nog enkele verkleedpakjes liggen, passend in het thema. 
Omar wordt zomaar even een giraf. 

Ajete wordt dan weer een kleine leeuwenwelp. 


En juf ? Die neemt al deze kleine lieverds onder haar vleugels. 

Zelfs tijdens de carnavalsweek gaan de observaties gewoon door

Deze observatieronde gaat over wiskundige initiatie ; 
1. ik ken de ruimtebegrippen 
2. ik kan simultaan tellen van 1 - 5 (voor de kleinsten) en van 1 - 10 (voor de oudste kleuters) 
3. Ik serieer, ik cassificeer
4. ik kan patronen vervolledigen
5. ik lees cijfers ( voor de oudste kleuters)
6. ik bouw volgens een plan (ruimtelijke ordening oefenen)

Maar voor het zover is, lees ik voor uit 

(Het nummer één telboek" (let op, we tellen tot één en niet verder 😂)






Na de inspanning volgt de ontspanning - deze madammen zijn heel relaxt in de leeshoek.

"Voedertijd in onze dierentuin" kondig ik aan.
Jammer genoeg heb ik geen bordje zoals in de zoo - voedertijd van 10.00 - 10.20 uur.😉

Maar wat als de leeuw plots banaan eet ? 
Of de haai een appel snoept ?
Een vos voor druiven gaat ? 
De vlinder mandarijnen smult ? 
De schoolkip (juf dus) yoghurt eet ? 
En de jarige eenhoorn snoept van cupcakes ?
Dolle pret !! -> Zou zomaar de inhoud van een prentenboek kunnen zijn. 







Mijn schooldag eindigt met een verrassing, 
een lekkere verrassing dan nog .. heerlijk zoete koekjes.
Dank je, Farah ! 

Deze namiddag werk ik mijn To do-lijst af. 

15.00 uur - afspraak in de garage, 

nadien moet ik dringend benzine tanken,

breng ik een bezoek aan de bibliotheek.

Om 17.00 uur zit ik klaar om een webinar te volgen

 "Ouderbetrokkenheid op school"

Wat heb ik geleerd ? 

Alles stoelt op wederzijds vertrouwen en gelijkwaardigheid, elk in hun expertise.

De balans moet in evenwicht zijn.

De verschillende vormen van ouderbetrokkenheid : 

1. Meeleven

2. Meeweten 

3. Meehelpen 

4. Meedenken

5. Meebepalen 

Hier kan ik wat mee ? 

Hoe dan ook .. samen school maken op een constructieve manier is zoveel leuker. 



BELANGRIJK  BERICHT  

Op 9 februari vieren we samen carnaval - vergeet je zak confetti niet !!! 

Kleuters komen verkleed naar school !!!

Ik kan onmogelijk 22 kleuters aankleden, zou teveel tijd in beslag nemen. 

Tijdens de middagpauze stappen we de bus op - er wacht ons een uurtje ijsglijden op de ijspiste. 

Opgepast !! Vergeet je handschoenen niet, zonder handschoenen mag je immers niet op het ijs !!

Trek schoenen met een stevige grip aan

Ook de fluojas is een verplicht item op de schoolbus !!! 

(Ik stuur morgen nog een extra herinnering via smartschool.)

Ik reken op jullie ! 

Samen met de kleuters maak ik er een fijne dag van .. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten