dinsdag 20 februari 2024

20 februari 2024

 


Interactief voorlezen volgens de 4V's  (voorspellen - voorkennis - visualiseren - vragen)

uit "Ada dapper wetenschapper" 

Het hoofd van Ada Dapper zit vol met vragen.
Net als haar klasgenoot Roza Rozeur is Ada haar hele leven al nieuwsgierig naar van alles. 

Maar wanneer haar onderzoekstochten en uitgebreide wetenschappelijke experimenten iets te ver gaan, sturen haar vermoeide ouders haar naar de Denkstoel. 

Misschien dat ze daar op andere gedachten komt ?

Ada Dapper, wetenschapper inspireert kinderen tot het najagen van hun passies met dezelfde nieuwsgierigheid en evenveel doorzettingsvermogen als Ada's klasgenoot Roza Rozeur.


Het nieuw projectje is gelanceerd - het  aanbod aan spelmateriaal is voorgesteld. 

Vandaag staat in het teken van ontdekken .. 

Wat is het ? Wat kan ik ermee ? 

Aanbod smartmax


Aanbod mecano 


Aanbod magneetstaven ..
Probleempje Myla ?? 😉 
Wrikt ze het ene los dan wordt het andere aangetrokken door het magnetisme 😂





Vingervaardig met paperclips .. 
Hoe werkt het ? 


Aanbod tandwielen .. 










De voorjaarsklassiekers komen er snel aan. 
Zaterdag strijkt het wielercircus neer in Gent met de Omloop het Nieuwsblad
De juffen controleren vandaag de staat van de kleuterfietsen. 
Een ramp, zo blijkt .. 
Slechtwerkende remmen,
 te weinig druk in de fietsbanden of volledig platte banden. 
Dit is niet veilig .. dus daarom doen we een oproep : 

Beste ouders,
De kleuterjuffen hebben een snelle fiets-controle gedaan in de kleutertuin. 
Veel kleuterfietsen zijn niet in orde met remmen en/of fietsbanden. 
Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Neem voor vrijdag 23 februari de fiets van je kleuter mee naar huis en zet die op punt - alle andere fietsen die niet in orde zijn en op de speelplaats achtergelaten zijn, verdwijnen dit weekend van onze speelplaats. 
Vergeet deze oproep niet ! 

De schoolfietsen zijn alvast tiptop in orde al moeten we dringend eens smeren met een druppeltje olie.😉






In de namiddag is er LO met juf Priscilla.

Ondertussen trek ik een spurtje richting zorgcoördinator.

Voor elke kleuter heb ik tijdens de voorbije vakantie een intern overleg voorbereid.

Hier komen alle leergebieden aan bod. Per kind worden de sterktes en zwaktes aangehaald 

en de ondersteuningsnood wordt ingevuld en aangevraagd. 

Het verslag van 22 kleuters wordt voorgelegd - het is flink doorpraten want zoals je wellicht weet,

in het onderwijs telt één lesuur 50 minuten 😏


Na school trekt het team opnieuw een spurtje - deze keer worden we verwacht voor een personeelsvergadering. Ook nu schrijf ik opnieuw een verslag. 

Ik vertrek om 18.30 uur op school, richting huis. 

Ook nu duw ik het gaspedaal in -rekening houdend met de toegelaten snelheid welteverstaan-

want om 19.30 uur begint een webinar 

Het programma : 

- Introductie door Veronique (vluchtelingenwerk Vlaanderen)

- Uiteenzetting door opvangcentrum Caritas Scherpenheuvel - belang onderwijs kenbaar maken 

- Vervolgens volgt een uiteenzetting door een leerkracht basisonderwijs over de werking van haar taalklas

.. gevolgd door Ria Goedhart, onderzoeker en docent bij de Hogeschool Utrecht < specifiek ; onderwijs aan nieuwkomers.

- Eindigen doen we met een forum. 

Om 21.25 uur schakel ik de pc uit. 

De dag is om ! 


Nieuws uit de kleutertuin .. 

Ook al was het een hele drukke dag in de kleutertuin toch vond ik tussen de opdrachten door

nog even de tijd om langs te lopen bij de oudste kleutergroep. 

Zij hadden een plan en zouden het thema 'wilde dieren' uitwerken. 

Ik dacht meteen aan hoe leuk dit zou zijn, mochten we dit 'samen' beleven. 

'Samen' op safari..

'Samen' de big five ontdekken .. 

'Samen' het schooljaar afsluiten met dit fantastische thema.. 

dus waagde ik mijn kans.. 

Willen jullie dit project nog even in de kast opbergen ? 

Dan sluiten alle kleuters van de kleutertuin later op het schooljaar aan bij dit thema. 

Mijn overtuigingskracht was groot genoeg - de gemaakte tekeningen gaan even de kast in

en de juffen storten zich alvast op het voorbereiden van dit project. 

Of juf Ilse, juf Kelly en juf Priscilla blij zijn met mijn vraag ? 

Ik mag het hopen maar intussen moeten ze nu wel op zoek naar een nieuw keuzeproject. 

😉

.. en de oudste kleuters bergen hun plannen met plezier even op ! 💖

Geen opmerkingen:

Een reactie posten