donderdag 29 februari 2024

29 februari 2024

 

De laatste 29 februari dateert van 2020 - net voor de uitbraak van de coronapandemie. 

29 februari 2024 .. 4 jaar later dus hebben we de draad gelukkig weer kunnen oppikken. 

Geen restricties meer maar weer volop gezelligheid in de kleutertuin. 


Ik vertel mijn kleuters dat deze dag écht speciaal is want volgend jaar zullen we die moeten missen. 

En omdat 2024 een dag extra heeft, krijgt het ook de naam 'schrikkeljaar'

'Schrik jij op die dag, juf ?' 😂

Net niet !! 

We kunnen het niet vaak .. maar vandaag vieren we de jarigen van de maand februari. 
Ze waren met twee !
Anas is pas terug en mag meteen de kaarsjes uitblazen. 
En voor alle kleuters is er iets lekkers !!! 




Interactief voorlezen volgens de 4V's (voorspellen - voorkennis - visualiseren - vragen) 
Wat doen we dat goed ? 
De kleuters zijn helemaal mee met het verhaal en de vragen beantwoorden lukt aardig.
We zijn aan dag 3 - morgen volgt de ontknoping van het verhaal ! 


We hebben nog een controle uit te voeren.. 
We hebben water in een vorm gedaan en na een nachtje in de diepvries, is dit het resultaat.
Conclusie : Water kan verschillende vormen aannemen : vast of vloeibaar ! 
Water bevriest en wordt vast als de temperatuur onder 0° C gaat.
Het experiment met de waterparels mag je ook geslaagd noemen.
Door het opnemen van water verandert de kleine parel in een grotere. 
Zou er in de Tandem speciaal water uit de kraan lopen ? 😀
Gisteren hadden we een klein experiment uitgevoerd, vandaag gaan we voor een groot aantal.. 

Dingen om ons heen gebeuren volgens bepaalde 'regels' : 
wetenschappelijke grondbeginselen.
Enkele gemakkelijke en verrassende experimenten helpen ons om enkele van die regels te leren kennen.
Met speciale dank aan .. een glas ! 

Conclusie 1 : Glas is keihard, doordat de kleine deeltjes waar het uit bestaat heel stijf aan elkaar zijn vastgehecht.
Is er een schok ? 
De verbindingen zijn zo gespannen dat ze niet kunnen meebewegen, en breken : 
het glas valt in duizend stukjes uit elkaar.
Geloof me op mijn woord !! vraag ik mijn kleuters. 
Dit experiment ga ik echt niet uitvoeren. 
Gelukkig treedt Farah me bij : Dat is waar, juf ! Bij ons thuis is er ook al eens een glas gebroken. 
Ik hoop dat niemand de proef op de som neemt 😂
Doof een kaars met een glas. 
Conclusie : Een kaars heeft zuurstof nodig om te kunnen branden.
Als alle zuurstof op is, dooft het vuur. 

Weet je wat, juf ? Als je een lucifer in het water gooit, dooft die ook ! weet een kleine wijsneus.
Dat is waar ! lach ik. Dit is "Wortelwijsheid" !! zou Pieter Konijn zeggen.
Toch even testen .. Ja hoor ! 
Zou het juf lukken twee glazen in één glas te krijgen, zonder één druppel te morsen ?? 
Volgens de kleuters  lukt dit niet - Er zit te veel water in de glazen ! 
Conclusie .. geen druppeltje gemorst. 
Juf, jij kan écht alles ! 
Om het af te leren doen we nog één test !
We hebben een pijl op een papier getekend. De pijl wijst richting het raam. 
Kijken we door het glas water heen dan gaat de pijl de andere richting op. 
Hoe kan dit ???? 1000 vraagtekens .. maar ook dit is wetenschap ! 


LO met juf Priscilla in de grote sportzaal van het KA 

En na de les LO mag er eindelijk gesmuld worden. 
Gelukkige verjaardag, Anas !! 







29 februari mag je best een drukke dag noemen. 
En met 29 februari sluiten we ook de deur van februari.
Morgen verwelkomen we maart, de derde maand van het jaar. 
Wist-je-dat het op 1 maart complimentendag is - wees gul en strooi in je omgeving met complimentjes. 
Wedden dat je een gulle lach terug krijgt ?! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten