Hier zijn we weer, na een weekje vakantie.
Iedereen uitgerust ?
Dan kunnen we er weer tegenaan voor de volgende 6 schoolweken.
Ik word verwend met een 'bloemig' kunstwerk.
Farah had inspiratie tijdens de voorbije vakantie.
Er kwam knip- en kleefwerk aan te pas en dit is het resultaat..
Na elke vakantieperiode hebben de kleuters heel wat te vertellen.
Zo kreeg Odilon een nieuw bed.
Nichtje Eleonore bracht een bezoek aan kabouter Plop en zijn vrienden en ook aan Maya
(mocht ik zeker niet vergeten opschrijven ! )
MaΓ©lie kwam in sprookjesbos terecht. Er woonde een wolf
.. en, echt waar juf, er was een vertelboom.
Frinn had dan weer een tekening gemaakt met heel veel kleuren - net als jij, juf !
Ik had dan ook mijn fushia-truitje aan π
Nyima ging zwemmen, maar waar ook alweer ?
In een zwembad natuurlijk, wist Iman.
Anas maakte een salto in de zetel.
En Iman had groot nieuws :
Luister juf, ik ben al groot dus ben ik nu ook heel flink.
Ik geniet van haar kordate mededeling en geniet van dit moment,
want ik weet zeker dat vroeg of laat de eigengereide Iman weer opduikt.π
Sem is dan weer heel blij zijn allerbeste vriendin Farah te zien.
En ook Ajete en Arilena hebben elkaar gemist.
Naima is terug 100% gezond.
En Laura belooft alles voor mij te zullen doen.
EΓ©n kleuter was heel blij me terug te zien.
Ik ben blij dat jij er bent ! zegt de kleuter.
Oei, was het een beetje lastig ? vraag ik.
Antwoord : Ja, mijn mama was lastig maar mijn papa niet !!!
πππ
Wat een heerlijke dag toch. π€ Ik geniet zolang het duurt π
Wat deed jij in de vakantie, juf ?
Ik aarzel even, maar Laura denkt het antwoord te weten -
De juf heeft ons gemist, zegt ze vastberaden π€£
Misschien wel ! grap ik.
Maar ik was te vinden in de bibliotheek op zoek naar …
π boeken π
Leve de wetenschap !
Dingen om ons heen gebeuren volgens bepaalde ‘regels’ :
Wetenschappelijke grondbeginselen.
Wij zullen de komende weken enkele experimenten uitvoeren
die de kleuters helpen enkele van die regels te leren kennen.
Met speciale dank aan ..
de π paperclip
de π ballon
π¦ water
glas
We beginnen met het stellen van 'Waarom?'-vragen.
Juf begint : Waarom zijn de bananen krom ?
Antwoord - omdat ze niet recht zijn !!
Al snel bedenken de kleuters ook enkele 'Waarom?-vragen'
Waarom kan een vis zwemmen ?
Waarom hebben we 2 schoenen ?
Waarom heeft een handschoen 5 vingers ?
Ik kan het niet laten bij deze vraag : Omdat ik 6 vingers heb ! grap ik.
Echt ????
Waarom kan een vogel vliegen ?
Waarom rolt de bal ?
Tot slot, voeg ik snel nog een vraag toe ..
Vandaag komen enkele kleuters ten val tijdens het spelen - gelukkig zonder veel schade.
Waarom val je naar beneden als je valt ?
We testen het even uit ! Eleonore is het profkonijn-van-dienst..
De voorbije vakantie viel ze nog op haar kin - de sporen zijn nog duidelijk.
Ik gooi ze vandaag even omhoog en neen .. het doet geen pijn.
Zullen we voortaan omhoog vallen ? besluit Frinn.
Wacht maar kleine vriend tot je alles ontdekt over de zwaartekracht π
Bij elke vraag die de kleuters stellen, geef ik als antwoord :
.. denk en zoek een oplossing ..
Eventjes zijn ze verward maar even snel gaan ze in overleg.
Leuk om hun gesprekjes stiekem te volgen.
het prentenboek 'Ada dapper wetenschapper'
De kleuters krijgen de opdracht zichzelf te tekenen .. als een wetenschapper die ontdekt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten