woensdag 8 maart 2023

8 maart 2023

 


8 maart en daar is de winter .. joepie .. 


Al heel vroeg zit ik in de auto en rijd richting Eeklo door de sneeuw. 

Best gezellig ! 

Het geeft me een instant kersterig gevoel en dat brengt me op een idee - 

Vieren we vandaag kerstmis in de Tandem ? Waarom ook niet ?! 

Eenmaal op school verzamel ik mijn collectie kerst-CD's,

haal ik de kerstboom uit de berging 

en zet ik die getooid met lichtjes in mijn klas. 

Knettergek ben je ! zegt juf Joke en ze kijkt  me vertwijfeld aan. 

Waarom zou ik het niet doen ? vraag ik

In elk kerstverhaal dat ik voorgelezen heb, viel er sneeuw !

En nu het eindelijk sneeuwt .. vertel ik ook nog een kerstverhaal 😁

Juf Muriel kan het niet meer aan en vlucht naar haar klas.

 Zij baalt als een stekker want tijdens de voorbije vakantie vloog ze naar de zon .. en nu dit .. 😂

Dus om juf Muriel tevreden te stellen, neem ik deze foto 'een stukje lente in de winter !' 

De Tandem onder een laagje sneeuw .. prachtig, niet ? 




Juf Ilse probeert me helemaal gek te krijgen en steekt de online-haard aan. 
Het vuur knettert, gezellig ! 
Eén voor één komen de kleuters aan op school.. heel enthousiast over de eerste sneeuw sinds lang.. 
Eerst gaat het er wat aarzelend aan toe
 maar al even snel ontaardt het toezicht in een sneeuwballengevecht tussen juf en de kleuters. 
Juf Ilse houdt een oogje in het zeil terwijl ik lekker dol met de kleuters. 
Zo mooi en leuk kan een winterdag in maart zijn 😉















Daar heb je Nawaz, warm ingeduffeld .. ik kan hem niet overtuigen -
 hij houdt helemaal niet van de winter. 
Ik vind het té koud, juf ! 
 Wie ook doet alsof ze de winter leuk vindt, is juf Nicole -onze kinderverzorgster-
Met haar jas aan, bekijkt ze het allemaal vanop een veilige en warme afstand. 
De schooldag begint met een kerst-sing-along .. All I want for christmas schalt door de speelzaal.
Even de beentjes losgooien op onze sokken/pantoffels want alle schoenen/laarzen kregen een plekje onder de chauffage. 
En dan leest juf een enig kerstverhaal voor bij de kerstboom. 
Omdat het vandaag ook Internationale vrouwendag is, staat de kerstvrouw centraal in mijn verhaal 
(Ik zie mijn collega's al met hun ogen draaien 😁 Werkelijk ??) 


Kerstmis staat voor de deur. 
De kerstman en zijn vrouw hebben al maanden heel hard gewerkt om alles op tijd klaar te krijgen. 
Op kerstavond schrikt de kerstvrouw hevig : haar kerstman zit onder de rode stippen en de rendieren ook. 
Nu moet ze niet alleen alle cadeautjes afwerken, ze moet ze ook nog naar de kinderen brengen.
Hoe krijgt ze dit ooit  voor elkaar ? 

Voor enkele kleuters is dit verhaal heel herkenbaar want de waterpokken doen hun ronde in de kleutertuin. 😂 Dit verhaal sluit perfect aan bij de leefwereld van de kleuters. 
De inspectie zou versteld staan van mijn uitmuntende keuze 😉



De hele tijd sneeuwt het door. 
Het is contradictorisch, nu ook de fruitbomen in bloei staan.
Is het nu lente of is het winter ? vraagt een kleuter zich af. 
Wie zal het zeggen .. het is gewoon heel erg leuk ! antwoord ik. 

Ook tijdens de speeltijd trekken we het plein op voor een portie winterpret. 
Het doet ons denken aan het verhaal 'De blaadjesdief' 
Telkens opnieuw riep hij : Vogel, waar zijn mijn blaadjes ?" Waarop vogel zei : Het is herfst ! 
Op een dag riep eekhoorn : Vogel, waar is mijn gras ? 
En toen zei vogel : Het is winter, eekhoorn. 
Ik haal het even aan - Waar is ons gras ??? 
Waarop de kleuters gierend antwoorden - Onder de sneeuw juf !!! 

















De sneeuw plakt goed samen dus rollen we even een enorme sneeuwbal - 
Wij willen een sneeuwpop !! gillen de kleuters


Deze meisjes duiken de speelkeuken in.
Ik heb al gehoord van slow-cooking maar dit noem ik echt wel snow-cooking ! 😁
Waarop Rafaelle reageert : Neen juf, ik verkoop ijsjes ! 




Afspraak in de autokeuring 

1 opmerking:

  1. Wat een gezellige boeltje! sneeuw, tulpen uit Amsterdam ....en een kerstboom in maart!!! Alles kan! Als de kleuters zich maar inleven en amuseren !!

    BeantwoordenVerwijderen