dinsdag 21 maart 2023

21 maart 2023

 Actua - Frank De Boosere

Wie kent hem niet, dé weerman van de vrt ? 

Na 36 jaar op televisie/radio stopt hij er nu mee. 

Hij leerde ons een reeks nieuwe woorden zoals

 een winterprik, een lenterig gevoel en ochtendgrijs.

Ook deze zinnen zitten in ons collectief geheugen : 

"Morgen ben ik er weer met meer weer !" 

En kwam zijn collega de volgende dag  het weerbericht presenteren dan zei hij steevast :

"Morgen is Sabine het zonnetje in huis."

Ook in onze kleuterklas wordt het weer -elke dag opnieuw- op de voet gevolgd. 

Geen hoge drukgebieden of depressies maar wel het verwoorden van het weerbeeld van de dag. 

En ja, Frank De Boosere speelde een belangrijke rol bij de planning van onze uitstappen. 

Een dagje aan zee ? .. Wat voorspelt de weerman ? 

Op ontdekking naar het bos ? .. Wat zegt de weerman ?   

Winter ? .. Wordt er sneeuw voorspeld of gaan we voor ijspret ? 

En nu juf ? 

Kunnen we nu niet meer naar zee ? Naar het bos ? wil een kleuter weten. 

😊

En net als ik een antwoord wil geven, lossen de kleuters het even snel op .. 

Ik weet het juf, vandaag zijn er grijze wolken en gaan we niet naar zee ! 😂

En dus denk ik .. Morgen zijn wij (kleuters de Tandem) er weer met meer weer !! 


Het lesje wereldoriëntatie van gisteren krijgt vandaag een vervolg.

Als ik de collectie eieren presenteer, vraagt een kleuter : "Hoe kom jij aan die eieren, juf ?"

Ik ben ze uit het nest gaan roven, grap ik. 

Dat mag jij niet doen, zegt Amelie. 

Ik breng ze terug naar het nest nadat ik ze jullie heb laten zien ! vul ik aan. 

Oef, ik heb mijn vel net op tijd gered. 



Herkennen jullie de eieren ? 

Struisvogelei ? Ganzenei ? Duivenei ? Kwartelei ? 

Het kippenei was ik vergeten.. 

Mijn collega, juf Inge (Droomschip) komt langs in de Tandem. 
Ze heeft een verhaal te vertellen over een vos en de kippen. 
De oortjes van de kleuters zijn gespitst. Wat een ongelooflijk verhaal, juf Inge ! 😂
Bedankt om deze nuttige informatie met ons te delen. 
Dit nemen mijn kleuters zeker en vast mee voor het leven.
De laatste hand wordt gelegd aan het ontwerp van onze paasmandjes.
Na het prikken en knikkerschilderen,, 
knippen de kleuters vandaag het jurkje/broekje voor de paashaas. 
.. Volg de lijn .. 


Tijdens de middagpauze en aansluitend een lesuur LO geven me de tijd om de paashazen te strikken
en ook de paaseieren krijgen een strik aangemeten. 
De paashazen worden aan een mandje vastgemaakt en klaar ! 
Nu is het wachten tot de paashaas langsloopt met een mandje vol eieren. 





Op dinsdag is er LO met juf Joke.

Hé hé hé doe je mee,

sport is fijn voor groot en klein !

Tijdens het knutselen, hoor ik het verhaal van 'Haas en schildpad'

Mijn kleuters luisteren geboeid naar het verhaal maar dan gaan ze over tot actie.

Wie is Haas ? Wie is Schildpad ? Wat kenmerkt hen ? 

Spelen jullie ook Haas en Schildpad ? 

Eindigen doen ze met een tikspel. 

Dit is zeker voor herhaling vatbaar want de spelregels werden niet begrepen. 

Niemand tikt, iedereen gaat lopen 😂

Tip voor juf Joke - Misschien moet jij tikker spelen want mijn bende gaat graag lopen ! 


AANDACHT  ..  AANDACHT  ..  AANDACHT  .. 

- Op 16 maart werd in het contactschrift van je kleuter een sticker luizenalarm gekleefd. 

Gelieve een vinkje te plaatsen in het vierkant als je de haren van je kleuter gecontroleerd hebt. 


- Op 20 maart stak er een briefje in bijlage ivm het schoolfeest. Graag invullen aub zodat wij kunnen inschatten hoeveel kleuters zullen optreden op het schoolfeest. 


- Op 21 maart kregen jullie in bijlage een brief van het clb - enkel voor kleuters K1

Geef je afspraak  medisch schooltoezicht online in. 


- Geef elke dag het schrift van je kleuter mee naar de klas - zo komt alle info correct bij jullie terecht


- Graag herhaal ik nogmaals de afspraken rond de tussendoortjes.

In de voormiddag eten we een stuk fruit, 

in de namiddag kan 1 droog koekje - geen gezouten koekjes, geen paprikanootjes, geen chocolade.. 

Geen sapjes of chocoladmelk/fristi op school- wij drinken water (zie schoolreglement) 

De afspraken kregen jullie in september en die afspraken houden wij een schooljaar lang. 


- Graag iedereen tijdig op school.

 Iedereen is paraat om 8.40 uur - zo hoeft niemand iets te missen van de schoolactiviteiten


- Is je kleuter afwezig ?

Verwittig de juf via een Smartschoolbericht.

 Niet verwittigd ? -> dan worden de maaltijden gefactureerd (zie schoolreglement) 


- Denken jullie nogmaals aan een doos papier zakdoeken ? 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten