dinsdag 21 maart 2023

20 maart 2023

 

Zoals elke zondag wordt er gewerkt voor school. 

De leerplandoelstellingen worden nog eens gelezen en de planner wordt opgemaakt in smartschool. 

De evaluatie oudercontacten wordt geschreven en ik geniet op de achtergrond van Milaan - Sanremo.

Mathieu Van der Poel slaat iedereen knock-out op de Poggio en rijdt als eerste over de eindstreep,

gevolgd door Filippo Ganna en Wout Van Aert. 

Mijn supportershart zag liever een Belg winnen 

maar als ik ga voor het allermooiste volkslied dan wint de Italiaan Ganna. 

Het is moeilijk kiezen 😉

Op maandag start een nieuwe werkweek in de Tandem. 

Ik bol als eerste over de aankomstlijn ter hoogte van de slagboom aan de kleutertuin. 

Zou ik ook op het podium mogen schitteren net zoals de renners gisteren ? 😁

Mijn dag begint met het poetsen van de klas. 



Een heerlijk fris sopje, klas uitgieten, dweilen en klaar ! 

Daarna loop ik de benen los met een rondje toezicht lopen op maandagochtend aan de schoolpoort. 

En dan luidt de schoolbel - in het wielermilieu betekent de bel 'nog één ronde te gaan'

Dat geldt ook in de Tandem - 

ik loop nog één rondje om te zien of elke kleuter wel op de juiste steen staat. 

Eén klas = één kleur ! 

De schooldag kan beginnen ! 

Schooltas leegmaken, jassen uit, 

een plasje maken en handen wassen 

en dan ruilen we onze schoenen in voor zachte, warme pantoffels. 

We verzamelen in de kring .. de nieuwe schoolweek is er .. 


We beginnen met een lesje wereldoriëntatie - Wie woont er in het kippenhok ? 

Al snel volgen de woorden zoals Haan - kip en kuiken. 

Maar waar zit het verschil ? Hoe herken je een haan ? Een kip ? Een kuiken ? 

De kenmerken van een kuiken opsommen loopt vlot. 

Eenmaal we de kenmerken van een haan/kip moeten verwoorden is er een probleem met de woordenschat. 

De haan heeft zoiets op zijn kop, weet Mattheo. En kan je het niet verwoorden dan beeld je het uit.

Dat doet Mattheo met verve dat uitbeelden - hij zet zijn hand bovenop zijn hoofd. 

Heb je hem ? Het is de kam van de haan 😂

Ilham doet een aanvulling : De haan heeft zo dingskes, hierzo.. Ilham wijst onder zijn kin. 

Ook dit heb ik snel begrepen - Ilham heeft het over de lelletjes van de haan / kip. 

Owen heeft het dan weer over een bek en rare poten.

En Rafaelle gaat volledig voor de pluimen, ze haalt haar creatieve ik boven. 

Meestal zijn de pluimen bruin of wit maar misschien kunnen ze ook roze of paars zijn (???) 

Echt Rafaelle ? vraag ik. Rafaelle knikt. 😁

Ook deze week is de kleuterplanner goed gevuld met allerlei opdrachten. 

Opdracht 1 : Knip een uit uit papier en neem een handafdruk met witte verf - de handafdruk wordt een kip op een nest. 

Opdracht 2 : Knikkerschilderen met parelmoerverf

Opdracht 3 : Speel met je vriendje op de Ipad Jakkiebak kippenkak.
 Juf legt de werking op de Ipad even uit en dan gaan de kleuters volledig zelfstandig aan het werk. 
De speeltijd bedraagt 20 minuten en dan gaan we alweer wisselen. 
Geen foto's van deze activiteit - de Ipad was bezet door spelende kleuters 😉












De dag eindigt met een verhaal 'Goed gedaan kippiekip'

Haas vraagt aan Kippiekip of ze een ei wil leggen voor hem, 
maar Kippiekip zegt dat ze daar nog te klein voor is. 
Samen gaan ze op zoek naar een dier dat Haas een ei kan bezorgen. 
Paard is verbaasd dat ze het aan hem vragen,
 varken heeft geen tijd, 
schaap maakt wol. 
Tenslotte komen ze bij het kippenhok. 
Kippen genoeg, maar niemand die een ei wil leggen.
Dus probeert Kippiekip het zelf .. en met succes ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten