dinsdag 15 mei 2018

15 mei 2018


Bloemen voor bijen .. 
Bijen zijn dol op bloemen dus gaan we gezellig samen tuinieren.

Wij zaaien zonnebloemen en vergeet-mij-nietjes én planten lavendel in ons kleutertuintje.
Vladimir is mijn hulpje van dienst en sleept de zak potaarde achter me aan !
 Serre vullen met potaarde en zaden verdelen - met de plantenspuit geven we water..
Zie je ze groeien ? 
En natuurlijk test ik deze actie eens uit op mijn kleuters. 
Neen juf, wij groeien niet zo snel hoor ! 

Vergeet-mij-nietjes zaaien we in de vierkante meter, een twee-jarige onderneming.
Pas volgende lente zullen we de eerste bloemen hebben. 

We planten nog extra struikjes lavendel in onze schooltuin, juf haar lievelingsplantje ..
ruikt zo lekker zuiders onder een stralende zomerzon. 
Tijdens mijn vrije middag duik ik de schooltuin in. 
Onkruid weet je wel .. groeit altijd en overal.
Ik ben nog druk in de weer als de kleuters reeds terugkeren van de refter. 
Mijn werk wordt gekeurd .. 😉
 Fien en Julie (K3) steken een handje toe in de schooltuin. 
Hun zorg gaat uit naar de appelboom - 
De bloemen verwelken, juf Tania - Denk dat hij wat water nodig heeft.
Dus spurten ze samen om een gieter water, 10 l .. wat weegt dat zwaar !
Maar samen lukt het wel ..
 Fien bouwt een dam zodat het water niet wegloopt.
De andere kleuters kijken toe en geven instructies. Julie kan alleen maar water gieten.
Voila, klus geklaard ! 
De trots van de kleutertuin ! 


Laat ons hopen dat de vogels de zaaibedden met rust laten.

 Deze avond krijgen mijn kleuters een mini-moestuintje mee naar huis. 
Benieuwd wie er in slaagt een plantje te laten ontkiemen.
Succes ! 

 Cynthia (K3) heeft alvast een lekkernij bij.
Elk jaar, rond deze periode brengt ze een pak rabarber mee naar de klas.
Weinige kleuters kennen dit dus gaan we proeven .. een vergeten lekkernij.
Benieuwd of de smaak hen bevalt !
 Ik schil de rabarber en verdeel die in stukjes.
De immens grote bladeren gebruik ik als decoratie.
Klaar om te proeven !

 Sappig en zuur ! Emiel zijn bril zakt er vanaf. 
 De bladeren brengen enige verkoeling - een zonnehoed van natuurlijk materiaal. 
Oh juf .. zo zuur .. nog erger dan een citroen !



Na het 'actief' inzaaien van de zaden, volgt een voorbereidende schrijfoefening - K3 lonkt immers ! 
We bepalen de schrijfrichting en tekenen rechte, horizontale lijnen 
- precies wat de bijen nodig hebben.





De 'rospotten' van de lagere school lopen ook binnen. 
Het tellen en sorteren kan beginnen - gelukkig heb ik een uurtje vrij (turnles) 

Ik tel 748 x € 0.01 goed voor € 7.48 
656 x 0.02 ter waarde van € 13.12 
en 322 muntstukken x € 0.05 = € 16.10 
plus 4 stukken van € 0.1 en 2 stukken van € 0.2

Een totale dagsom van € 37.50 .

Als ik het voorlopige totaal opmaak telt onze spaarpot 
7030 muntstukken ter waarde van € 168.72



Joepie, het is me eindelijk gelukt - 
Na jaren dienst als 'ploegleider' van de Tandemtrappertjes
wil Len (L1) voor zijn lentefeest een koersfiets !! 
En o wat ben ik gelukkig !!! (Zijn ouders iets minder) 
Mijn eerste renner in spé .. Leve de Tandemtrappertjes !! 

AANDACHT .. AANDACHT .. AANDACHT  ..


Er staat een project op stapel en dit in het thema van het WK voetbal Russia 2018 
Op 15 juni gaat er een festiviteit door in kleuterafdeling de Tandem (namiddag)
Hou die datum alvast vrij in je agenda en zorg voor een gepaste outfit.. 😈

Het programma heb ik zo goed als in elkaar, nog even afstemmen en klaar ! 
Later hierover meer .. 

Tenslotte .. 
Een juf moet van alle markten thuis zijn, dat wist ik al langer.
Maar wat me vandaag overkomen is, was heel nieuw voor me. 
Omdat het deze middag heel zonnig en aangenaam vertoeven was in de schooltuin, 
nam ik een 'wijs' besluit en speelden we buiten. 
Plots kwam Latoya aanlopen, zo zwart !! Nog nooit gezien !! 
Wat heb jij toch gedaan ? vroeg ik haar.
Ik ben mijn armbandje kwijt ! vertelde ze. 
Was het een gouden armbandje ? vroeg ik nog. 
Het blinkt, kreeg ik als antwoord. 
Gewapend met een harkje ging ik dus samen met Latoya woelen in het zand, op zoek
naar de gouden armband en 
jawel, .. gevonden .. 
En juf zag er even 'zwart' uit als haar teergeliefde bengels ! 
Zo zie je maar, de tijd van de goudzoekers is nog lang niet voorbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten