dinsdag 20 april 2021

20 april 2021

 

Kleuters zijn dol op verhalen en al zeker van verhalen op rijm.

Op een mooie dag in mei 
vond haas een prachtig ei
Dag lief ei, van wie ben jij ?
Zeg eens wat je wilt van mij
Wil je worden uitgebroed ? 
Ik weet niet hoe je dat doet ..

Wil je weten hoe het verder gaat ? 
Vraag het je kleuter .. die weet beslist nog wat er komen gaat. 


Misschien kunnen we zelf een boekje maken.

Een opdrachtenkaart vertelt ons hoe het moet 

1. Knip de plaatjes los 

2. Kleef op elk blaadje een prentje

3. Leg de prenten in logische volgorde

4. Teken het voorblad van het boek

5. Bindt het boek samen

.. en klaar !! 














Het is een ontzettende mooie dag en dus eten we buiten in eigen bubbel.
Maar dan valt mijn oog op de buitenlamp.. 
Zien jullie dit ook ? vraag ik mijn kleuters. Wie heeft die takjes daar gebracht ? 
Wat is er aan de hand ? 
Met enig denkwerk komen de kleuters tot de conclusie dat er net onder de lamp een nest wordt gebouwd. 
Een nest hoort in een boom ! zegt de ene
Misschien wel de vogel licht 's avonds, redeneert een ander. 
Het is gewoon een domme vogel ! roept een ander. 
Neen, het is hier gewoon gezellig bij ons, roept nog een ander .. de vogel wil bij ons zijn. 
Wat het ook wordt, .. wij volgen het op. 😊
Wat smaakt de picknick lekker ! Kon het maar altijd zo'n mooi weertje zijn - dit is genieten. 
Sommige kleuters dromen al van nog eens een picknick aan zee. Dat was toch superleuk, juf ! 
Helaas zit dit er niet meer in voor dit schooljaar .. corona, weet je wel ! 

We oefenen ook nog eens op wiskundige begrippen ! 
EVENVEEL..

1 MEER .. 1 MINDER .. 

En dan gaan we schilderen .. een haasje van chocola .. 













De dag is om .. 
Morgen is het buitenspeeldag ! 
Trek je speeloutfit aan want wij gaan samen ravotten in eigen bubbel ! 
Wij doen mee ?
 
Uit de kindermond ..

Tijdens de middagpauze geniet ik van de eerste zonnestralen. 
Het is heerlijk buiten en de kleuters spelen zorgeloos. 
Het lijkt een gewone dag en covid 19 lijkt ver weg. 
Tot een kleuter me opmerkt : Juf Tania, kom je mee naar mijn bunker ? 
Ik ben benieuwd ! Wat zal ik nu te horen krijgen ? 
Een hele constructie moet een bunker voorstellen, een stuk boomstam is het kanon
en een pan met aarde en gras is het middagmaal van onze dappere soldaat. 
Het doet me denken aan mijn opa zaliger : 'Een goede soldaat trekt altijd zijn plan !'
En hij kon het weten - hij maakte wereldoorlog II mee. 
De kleuter gaat volledig op in het spel. Andere kleuters sluiten aan. 
Meteen gooi ik er een weetje tegenaan. Wist je dat een kanon ook een naam krijgt ? 
Zo heb je in Gent een kanon met de naam Dulle Griet. 
De kleuters liggen in een deuk. 
Meteen gaan de kleuters over in survival-modus .. sluipen, klimmen en klauteren. 
Al een geluk dat ze nog niet denken aan een camouflage-techniek met modder. 
Ik besluit wijselijk te zwijgen. 😁
Ik gooi er nog een weetje tegenaan - sommige soldaten hebben een humanitaire opdracht .. 
je zou ze de soldiers of love kunnen noemen. 
Er wordt over nagedacht en dan hoor ik ze broederlijk (en ook zusterlijk) zingen ..
'Soldiers of love, vuur liefde af .. πŸ˜‰πŸ’–
Zo hoort het !
 Like me scoort vandaag !  
Schitterend toch hoe kleuters opgaan in hun spel
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten