zondag 10 januari 2021

11 januari 2021

 Een nieuwe week, een nieuw thema .. Wonderen van de ruimte ! 

Het eerste sub-thema gaat over de zon, maan en sterren. 

Het boek 'Ik wil de maan' vormt de basis van deze week


Mol ziet voor het eerst de maan.
"Wat is dat voor moois ?"

Die glinsterende bal wil hij wel hebben.
Maar de maan uit de lucht plukken, is niet zo makkelijk als hij denkt !

Wat weten de kleuters reeds over de ruimte ? 

In een kort gesprek kom ik heel wat te weten over de kennis die er reeds is. 

Zo krijg ik te horen dat wij op de planeet aarde wonen..

dat er slechts één maan is.. 

dat de maan dikwijls vergezeld wordt door sterren .. 

dat je kan zweven in de ruimte .. 

dat de zon uitbarstingen kent ..

dat je enkel naar de ruimte kan in een raket.. 

Ik weet genoeg - dit is mijn beginsituatie - over naar het uitbreidingswerk. 

We kijken samen naar de maanlanding - Dat is heel interessant ! roept een kleuter. 

Na de documentaire over de maanlanding wil iedereen mee naar de ruimte. 

Natuurlijk moeten we eerst een raket bouwen waar we met zijn allen in passen. 

Dus heb je spulletjes om ons ruimtestation te vullen, bezorg ze ons. 

Ik denk zo maar aan een ruimtepak .. allerlei toetsenborden en schakelaars.. 

misschien is er ergens wel een handige papa/opa, mama/oma die voor ons aan de slag wil

en zo maar een controlepaneel uit zijn/haar handen schudt. 

Onze reis naar de maan kan beginnen. 

We prikken een maan en bevestigen spiegelpapier aan de keerzijde, zo hebben we alsnog een glinsterende maan.







Muhammad heeft zelfs al een ontwerp klaar voor onze raket.

Knap werk van onze technische ingenieur in wording. 😉

In de namiddag spelen we een dobbelspel. 

We gooien met de dobbelsteen, tellen de ogen en kleuren evenveel sterren in

tot het volledige plaatje ingekleurd is. 

Tellen van 1 - 6 .. wie doet mee ? 

Opgepast .. over een weekje - bij de lancering van onze raket - 

is er de countdown en maken we samen onze allereerste ruimtereis. 😆





 -
 - 
Na school ben ik nog even aan het werk.

Ik hoor gestommel in de klas van juf Ilse. 

Ik neem stiekem een kijkje - juf Muriel en Sandra poetsvrouw zijn klaar voor de take-off..

 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1  pschhhhhh 

Jong van hart dus 😁.. alhoewel ik denk dat deze dames geen kans maken bij NASA 😉



1 opmerking: