maandag 21 oktober 2013

21 oktober 2013

Familienieuws .. 
Wat heeft de ooievaar het druk ..
Nadat de ooievaar bij Elise een zusje afleverde, heeft hij nu ook een baby-broer gebracht bij Donart.
Donart is nu officieel 'grote' broer geworden en is dolblij met de gezinsuitbreiding.
Gefeliciteerd mama en papa met jullie zoontje.

We hebben de krant gehaald met ons 'duivels' feestje.
Benieuwd ?? Lees er alles over in het nieuwsblad van vandaag. 

Oproep !! 
Wij zoeken .. de edities van het Laatste Nieuws 
van maandag 14 okt/dinsdag 15 okt/woensdag 16 okt en donderdag 17 okt.
Wij zouden graag de vier-delige poster van de rode duivels hebben.
Wie helpt en bezorgt ons deze poster. 

Herfstwandeling ! 



Het is herfst, dus trekken we er samen op uit om de natuur op zijn mooist te ontdekken.
 En zoals altijd .. gaat Odil gezellig mee op uitstap !
Tijdens mijn opleiding aan de heksenschool in Heksakije 
 leerde ik heel wat over het leven van een (sprookjes)heks.
Zo houden heksen heel erg van sprookjes. 
In het eerste huisje woont Roodkapje .. Liam luistert héél gespannen.
Het tweede huisje ??? 
Liam weet het : "Hier woont een heks want de ramen zijn vuil !" 
"Durf je aan te kloppen ?" vraag ik.
Liam twijfelt ! Maar samen met Kjell wagen ze het er op .. samen sterk ! 
Eenmaal aangeklopt .. spurten mijn bengels ervan door.  
Eventjes aandachtig luisteren .. en ja, alsof het moet zijn .. we horen een kraai krassen ! 
"Griezelig", vindt Caitlin  
  Donart wil de wandeling afblazen .. "Het is hier zo donker" .. maar we weten hem te overtuigen.
 Daar gaan we .. "Juf, volg je nog ??"
De eerste stop .. paddenstoelen op een bedje van mos !
Kan je eten in het lekkerste heksenrestaurant in Heksakije .. 
Helaas, niet geschikt voor buikjes van mensenkinderen ! 

Geritsel in de bomen !
Een eekhoorn die springt van tak tot tak ? 
Of is het een heks die met haar bezem een toertje vliegt ? 
De kleuters kijken gespannen rond ..
Loos alarm .. het ritselen houdt op .. 
Was het misschien toch de wind die met de blaadjes speelde ?
De kleuters hebben een heksen-rustplaats ontdekt .. 
zacht mos ..
"Precies een zacht kussentje" weet Elise
Diano duikt de gracht in .. "Afval" sakkert hij "Eventjs opruimen !" 
Ik denk dat Diano reeds droomt van de volgende zwerfvuilactie.

 Wat ruist daar door het struikgewas ??  Geen paniek .. het is juf Tania
"Kom je nog, juf ?"
"Ja hoor,  vlug enkele bolsters rapen" 
En ja, het is hier wel heel erg sompig .. gelukkig heb ik mijn regenlaarzen aan
 Intussen verzamelen mijn kleutertjes eikels, beukennootjes ..
Ik voeg me terug bij mijn troepen met mijn 'stekelige' vondst.
Ook de verzameling nootjes wordt er netjes bij gekieperd .. 
Juf wijkt af van het looppad en acht de tijd rijp om een activiteit "gracht-lopen" te organiseren
Toch enige twijfel, best diep voor een kleuter ! 
Maar met een zetje en een kleine aanmoediging wagen de kleuters het er op .
Sommigen twijfelen en zoeken 'verdacht lang' naar nootjes ..
Wie het aandurft, geniet volop ..
Heerlijk .. een vrij gevoel .. krakende blaadjes en dan nog die geur van het bos ..
Even verderop is het uit met de pret .. er ligt water ..
.. dus krabbelen mijn kleuters uit de grachten.
Best leuk om te zien ..
Elsie heeft het zwaar..ze kruipt de kant op
Nico weet het zeker ..
"Mijn laarsjes laten geen water binnen"
Dus stapt hij door de ondiepe waterplas door.
Het water hebben we gehad en daar duiken ze opnieuw de kant in.
O

" Dit is leuk .. moeten we zeker nog eens doen ! "

Odil had nood aan een sanitaire stop .. daarna rekent Odil op de loopkracht van Diëgo ! 
Met zijn korte, snelle beentjes is Diëgo vlug terug bij zijn klasgenootjes. 

Axana heeft er een lange tocht op zitten door het bos heen .. een beetje vermoeid ??
Dus lassen we een korte herstelperiode in ..
 .. en genieten van het landelijk uitzicht ..
De tocht gaat verder door het (heksen)bos
Wat er nu te beleven valt, tart elke verbeelding ..
We staan in de open keuken van de heks !
Je wilt echt niet weten wat er hier allemaal gekookt wordt.
De meest vieze gerechten  zoals uilenbraakballensoep of wat dacht je van rattenstaartensoep ..
De kleuters helpen hout aandragen
al hopen ze stiekem dat ze niet hoeven te proeven van
heksenmenu !
 Foto in volle vlucht !
Gaat Caithlyn in zitstaking ?? 
"Neen, ik wacht op de heks" antwoordt ze doodleuk !
Ook hier wacht mijn kleuters een fabeltje ..
Elke avond, precies om kwart voor negen, gaat de heks in bad.
Dan wast ze haar haar met heksenshampoo en speelt met haar badeendjes.
Net als ik het verhaal vertel, zwemmen vier eendjes parmantig in de waterplas.
De kleuters zijn erg onder de indruk van mijn verhalen :-)
Op dit podium zingt de heks elke avond liederen voor de bosbewoners.
Diano probeert het ook eens. Maar waar blijven de dieren ?? !! 
"Typisch een heks, wat een vieze troep"
De kleuters scheppen orde in de wanorde !
 Zo dit klusje is ook alweer geklaard !
Vooraleer we de bus opzoeken, nog eventjes onze modderlaarzen spoelen in een plas water.

In de klas met onze vondst van de dag !
Knap herfsttafereel !
Terwijl we op uitstap waren, kookte de derde kleuterklas heksensoep
Geen soepballetjes ?? 
Smaakt toch een beetje flets .. ik mis wat pit !!
Volgende keer breng ik zeker een kruidentuiltje mee ..
Na mijn zware dagtaak kon ik nog aan de slag .. poetsen .. 
overal modder en aarde .. sorry Gerda poetsvrouw !
Mijn jongens .. Diëgo verraste me met een kleurige herfstbloem op vrijdag.
Fier stapte hij met de bloem in de hand van de schoolbus.
"Voor jou juf !" 

Op maandag zorgde Donart voor een boeketje bloemen.
Zijn ze niet charmant, mijn jongens !! 
 
Dank je wel ! Jullie zijn schatten !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten