dinsdag 16 april 2024

16 april 2024

 

Een dag vol wissels.. 

Juf Lien loopt langs - door een gepland overlegmoment, gaat het lesuur LO door in de voormiddag. 

Enige vorm van flexibiliteit in het onderwijs is zeker een pluspunt 😉


Ik start de dag met een denksleutel ! 

Weet je nog ? 

Gisteren beweerde Myla dat ze tijdens de voorbije vakantie zwom in nat water 💦 

Nat water ??? En wat als we nu eens op zoek gaan naar droog water ? vroeg ik gisteren nog. 

Ik heb een plan. Voor we van start gaan, drink ik een glas droog water.

De kleuters worden er helemaal stil van.

Een glas en een lege fles water fungeren als didactisch materiaal.

Dat is lekker !!!  Ik doe er graag een schepje bovenop. 😅

Maar juf, je bent weer fout .. je moet de fles vullen want dan heb je pas water, gillen mijn bengels. 


Dus 💦 water is nat ! herhaal ik.

22 snoetjes, kijken me glimlachend aan.. 

Dat is nu eenmaal zo juf, water is altijd nat. 

Ik probeer het te onthouden ! 😂


Ik lees voor uit een infoboek en vul aan met heel veel wist-je-datjes. 

Zo leren we dat een kasteel een ophaalbrug had en een valhek.

We ontdekken dat een ridder een harnas droeg en dit ontzettend zwaar was.

 Meer zelfs, een ridder moest op zijn paard getild worden. Alleen lukte het niet. 

Wist-je-dat het gezin van de kasteelheer in één groot bed sliep 

en de kleren werden opgeborgen in een kist ? 

Dat de ridders lang geleden vertrokken zijn uit het kasteel 

en dat er vandaag amper nog kastelen zijn maar wel heel veel ruïnes. 

Dit zet Frinn aan het denken. 

Als de ridder geen kasteel heeft, mag hij bij mij komen wonen hoor 😁


Al deze info verwerken we bij een stukje fruit. 

Nadien is het tijd voor een lesje LO 

Meteen het signaal voor juf om enkele opdrachten te kopiëren en te lamineren. 

Na de les LO oefenen we het dansje voor zaterdag.

Ik ben al jaren fan van Kapitein Winokio en 

hij heeft een leuk lied over boeken lezen. 

Mijn kleuters weten het onderhand wel - Boeken lezen is een feest !!

Wat fijn om ze zo enthousiast te zien tijdens het dansje. Ze gooien zich helemaal. 

En ons lied ‘Lang zal ik lezen’ zingen we samen uit volle borst. 

Wat vliegt de tijd .. het is alweer middag, tijd voor een stevige maaltijd. 

En in de namiddag gaan we lekker door.. we keren terug in de tijd en duiken de geschiedenis in.

We tekenen kastelen, bouwen kastelen, 

leren paardrijden, nemen deel aan een banket 

en spelen een ouderwets gezelschapsspel. 












Ook maken we even tijd voor Bashir kwartier. 

Elke dag lopen/rennen we op speelplaats. Met de slechte weer lopen we rondjes in de overdekte.

En er is meteen ook een uit te voeren opdracht.. loop rond je vriendje.. wat een pret. 












De dag eindigt met een lesje actua. 

Dat de trots van België 🇧🇪 de nationale driekleur is, weten mijn kleuters. 

Maar dat België ook een koning heeft, die in een kasteel woont .. is pas nieuws. 

Meer zelfs, de koning en koningin hebben 4 koningskinderen, 2 jongens en 2 meisjes.

Eentje heet prinses Eleonore en zij mag vandaag 16 kaarsjes uitblazen. 

Mijn kleuters reageren verrast.. Eleonore ?? Zoals ons Eleonore ? 

Jawel ! 

Eleonore reageert meteen.. ik ben nog geen prinses.. dat word ik later nog 😂


Geen opmerkingen:

Een reactie posten