zondag 14 april 2024

15 maart 2024

 

Hier zijn we weer, na 2 weken vakantie. 

Ook al zat het weer niet altijd mee, de vakantie deed goed.

De batterijen werden opgeladen en het kleuterteam ging samen op stap

naar de onderwijsbeurs Tools4schools in Kortrijk.

Ideeën sprokkelen, zeg maar. 

Juf Priscilla is door het dolle heen - op de beurs ontmoet ze 

haar jeugdidool Napoleon uit de jeugdreeks Merlina. 

En de parafix ? Die heeft Napoleon altijd bij 😁



Ik kan mijn hart ophalen in een stand van het wielermuseum. 

Een rit door de geschiedenis van de fiets en het wielrennen,

met op het parcours heel wat uitzonderlijke trofeeën, 

koersfietsen, getuigenissen van wielerfanaten,

actiebeelden en een regenboog van wielercollectiestukken..

Juf Ilse, mijn supporter van het eerste uur schreeuwt me vooruit. 

Ik ben verkocht en doe meteen mee aan een wedstrijd 

- win met je klas een dagje uit in het Wielermuseum KOERS - 

Wie niet waagt, niet wint ! 




Elke eerste dag na een vakantie mag de kleutertuin nieuwe instappertjes verwelkomen. 

En het zijn er heel wat .. liefst 7 nieuwe peuters melden zich aan.


We gaan meteen van start met een nieuw thema : "Een stoere ridder wil ik zijn !"

Met een informatief prentenboek 'de wereld op zak - in het kasteel' 

ontdekken de kleuters het leven op en in het kasteel

.. de ophaalbrug wordt neergelaten, het valhek opgetrokken .. 

Welkom in het kasteel ! 

 

Mijn infoboek "de wereld op zak - in het kasteel" 
En in elk kasteel woont minstens één draak 😉 ergens op de hoogste toren .. 


Onze draak zorgt alvast voor een opvoedend spel : 
Smartgames : Camelot Jr 
Een romantische uitdaging  !
Bouw een weg zodat de ridder en jonkvrouw bij elkaar kunnen komen. 
De ridder en de jonkvrouw kunnen enkel over een muur of trap lopen.
Ze kunnen dus niet springen of klimmen. 
Camelot Jr is een unieke puzzel waarbij je logica, ruimtelijk inzicht en
fijne motoriek combineert om de oplossing te vinden.



En natuurlijk ishet hoekenwerk uitgebouwd rondom het leven in en op het kasteel.
We nemen een duik in de geschiedenis. 










De dag begon zonnig, tijdens de middagpauze krijgen we de eerste regenbuien. 
In de namiddag worden de buien steeds feller en het gaat donderen..
tot één van mijn kleuters vraagt : Juf Tania, is dit de draak ? 😁
Odilon loopt de wacht - wie weet komt de draak toch opdagen ! 😏

En deze stoere ridders krijgen hun eerste les op de ridderschool .. schommelpaard-les 😁

Deze morgen, tijdens de speeltijd, slaagde ik erin om deze beelden te schieten.
Onze kleutertuin in al zijn pracht. 
De appelbloesem, de mooie boshyacintjes, de eerste meiklokjes .. en wat te denken van de bloesems op de aalbesplant ? 
Elk trosje bloesem levert straks lekkere, rode bessen op. 






We verlaten even de ridderschool en stappen terug 2024 in.
We hebben nog een opdracht waar te maken. 
Zoals ik reeds eerder schreef, maken wij ons op voor de Olympische Spelen en 
stomen ons klaar voor het Bashir kwartier.
Elke dag, gedurende 42 dagen lassen we een extra beweegmoment in. 
Deze bestaat uit rondjes lopen, afwisselend met een sportopdracht. 
Over 42 dagen halen wij met zijn allen de finish. 




Opdracht 1 : Loop 2 rondjes en spring 5 x op je één been - loop 2 rondjes en spring 10x op één been 

Tussendoor wordt er ook verteld over de voorbije vakantie. 
Die was leuk, heel leuk ! 

Frinn toont vol trots zijn wereldkampioentruitje.. 
Waw, knap Frinn ! Zo tof dat jij dit hebt. 
Ja juf, ik heb zo een truitje maar ik heb helemaal niet gefietst ! 😂
Zeg het niet aan Mathieu, Frinn - voor dit truitje heeft hij kilometers moeten trappen en afzien. 😉
Eleonore showt trots haar ski-hesje .. skischule, lees ik.
We hadden er een vakantiehuisje met de hele familie..
We konden skiën maar mochten er geen sneeuwpop maken. 
Het zakje op het hesje dient om je medaille in te stoppen. 
Ik zou er een koekje in steken, grap ik.
Waarop neefje Odilon zegt : Daar mag je geen koekjes eten ! 
😲

Farah heeft ook een verhaal te vertellen.
Ik heb een kijkdoos gemaakt voor Lasse want ie was jarig.

Myla verbleef in een vakantiehuisje mét zwembad.
Was het water droog ? grap ik. 
Mijn kleuters liggen in een deuk. Juf, weet jij dat niet ? Water is altijd nat ! 
Droog water bestaat niet. 
Wacht maar .. Ik broed op een plannetje. 😏

Sem zijn papa bouwde een trampoline op
en ook Laura sprong de pannen van het dak
en Amélie heeft het zelfs over een 'paraline' .. een trampoline ! verbeter ik haar. 
Waarop Amélie zegt : Ik zeg dat altijd zo .. 😂

Mikayla speelde dan weer met de barbies.
Messiano vierde jarige broer Jaïro.
Frinn kocht taart voor jarige pepe. 
Arina speelde met de pop. 
Nyima kleurde mooie tekeningen in. 
Omar kreeg Frans Haas op bezoek en kreeg veel chocolade-eieren. 
Anas vloog in het donker naarTurkije. 
Naima ging als een echte Flandrien fietsen. 
Avin speelde tikkertje. 
Asmar at een appeltje en Arilena speelde in de zandbak. 
Maélie bracht met mama en papa en kleine broer een bezoekje aan het circus. 
Ajete speelde in het opvangcentrum met broer. 
En Kaelynn genoot vooral van de rust .. ik heb veel geslapen, juf. 

Aan alle mooie liedjes komt een eind, zo ook aan de ontspannende vakantie. 
Wij vliegen er terug in  .. 
blijf zeker onze belevenissen verder volgen op onze klasblog.
Misschien lees je nog enkele verrassende zaken over het leven in onze klas. 
Graag tot morgen. 
Juf Tania 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten