dinsdag 5 mei 2020

08 mei 2020

You've got mail ..

Ook Roeya heeft de oefenbundel ontdekt


Duik in je oefenbundel van moederdag ..

Schrijf op het kaartje jouw naam - lukt dit nog ? 
.. maak een leuke tekening in het kaartje.
Dit kaartje krijgt een prominente plaats op de moederdag-ontbijttafel ! 

Permanentie in de Tandem ! 
Werkende ouders hebben nood aan opvang en dus zijn wij, juffen van permanentie op school
om die kinderen op te vangen.
Het wordt een mooie dag. 
De zon schijnt en de temperaturen hebben een zomers tintje.

Heerlijk ! 
Het doet me dromen van een zonnige vakantiebestemming en een gezellig terrasje. 
Juf Ilse zet me snel terug met beide voeten op de grond : 
We leven nog altijd in een corona-crisis !  zegt ze.
Even wegdromen kan geen kwaad, grap ik.
Ik weiger mijn droom op te bergen. 
Een hele morgen zijn we druk in de weer : 
Kinderen aan het werk zetten - ze hebben pre-teaching, weet je nog ?! 
De speelplaats vegen en onkruid wieden. 
De feestvlaggen op de speelplaats hebben hun beste tijd gehad, dus weg ermee.
En we hangen een kleurrijke boodschap aan de kleutertuin.

En dan is het middag.
 Ik vul mijn rugzak en vertel de kleuters dat ik op reis vertrek. 
Wij gaan mee ! krijsen ze.
 In een mum van tijd heeft iedereen zijn rugzak op de rug. 
Maar waar brengt de reis ons heen ? 
Het schooldomein is groot genoeg om een heerlijke vakantieplek te vinden. 
Eenmaal ter bestemming nemen we -volgens de regels van de kunst nl 1.5 meter afstand-
plaats op ons zomerterras. 
Eten, drinken, .. nog een dessertje en klaar. 
Op de achtergrond fluiten de vogels hun mooiste lied. Best gezellig en rustgevend ! 
En dan verschijnt Niene in haar tuin die aan de schooltuin grenst. 
Juf Tania, ik vind het niet leuk meer. Ik wil naar school ! laat ze weten. 
Ik wou dat ik de situatie kon herstellen, maar dat kan ik niet. 
Nog even geduld, Niene .. Alles komt goed ! antwoord ik. Eerst dat virusje verjagen.
Ik heb er al eentje gevangen, laat ze weten. 
Er dwaalt nog wat van virusje rond, herhaal ik. En weg is ze. 
Waarschijnlijk op zoek naar nog wat virus om te vangen.😉 

Na de maaltijd spelen we op onze zomerse vakantieplek nog een spel .. verstoppertje spelen. 
Er is me door de jaren iets ontgaan of het komt door de corona-crisis ?!
Eentje telt tot 10 ! 
Terwijl deze telt, verstoppen de anderen zich .. dacht ik mij te herinneren. 
Niet dus !!!
Terwijl de ene telt, blijven de andere staan. 
Pas op 10 besluiten ze zich te verstoppen - té laat natuurlijk ! 
Ik herhaal nogmaals de spelregels. 
Ze hebben het gesnapt .. denk ik .. 
Volgen ze de ene spelregel op, dan lappen ze de andere spontaan aan hun laars.
Ze verstoppen zich op éénzelfde plek (???) 
Ik ben de wanhoop nabij. 
En juf Ilse ligt in een deuk ! Je hebt nog wat spelregels uit te leggen, lijkt me. 
We trekken terug naar school. 
Om onze troepen te verzamelen, produceert juf Ilse een 'corona-alarm' 
Dat is lachen ! 
Maar de kleuters hebben het gesnapt. 
De dag vliegt voorbij. 
Aan het einde van de dag hoor ik enthousiaste kleuters hun verhaal aan mama/papa vertellen.  

Na een dagje noodopvang gaat Imaya haar zussen ophalen in de lagere school.
Op haar weg kruist de directeur haar pad. 
Toevallig heeft Imaya een zak snoep bij zich. 
Bij terugkeer laat ze weten dat de directeur weer op snoepjacht is. 😉😁😁
Zou hij durven ?? ..


Nog even dit .. 
Nu heel wat mensen terug op de werkvloer staan, 
blijft er minder tijd over om met de kinderen bezig te zijn 
en de dagelijkse opdrachten die via deze blog verschijnen op te volgen. 
Dit is echter geen ramp. 
Weet dat de oefenbundels die ik geef 
een extra willen zijn om de kinderen in het schoolritme te houden.
Het is echt niet de bedoeling dat jullie daar veel tijd/begeleiding in steken.

Het bundeltje wil maar een idee geven wat kan. Lukt dit niet, dan is het zo ! 

Ik kan best begrijpen dat dit heel wat energie en organisatie van jullie vraagt : 
kinderen thuis én begeleiden in aanloopleren, 
het huishouden draaiende houden, 
(thuis)werk .. 
Maar het belangrijkste is en blijft : 
Draag zorg voor jezelf en elkaar .. dat is wat écht telt !! 
Zonnige groetjes, Juf Tania
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten