woensdag 1 december 2021

30 november 2021

 

Juf is dol op prentenboeken. 
Door de jaren heen heb ik al een hele collectie warme, grappige, gezellige prentenboeken 
gesleurd van de Antwerpse boekenbeurs richting de Tandem.

Mijn favoriet ligt in de voorleeshoek : "Sint wil op vakantie !"

Het zal toch niet zijn ? 

Zie ik verontrustende blikken bij mijn kleuters als ze de titel van het verhaal horen ? 😄

Sint en Piet gaan op vakantie met de stoomboot.

Ze willen samen op het strand spelen, 

in de zon liggen en pootjebaden. 

Piet doet meteen zijn zwembroek aan en begint te spelen.

Sint houdt liever al zijn kleren aan.

Maar daardoor herkennen de kinderen hem en komen ze allemaal naar hem toe. 

Sint is blij met alle aandacht, maar wil ook rustig met Piet spelen.
Elke dag laat hij meer kledingstukken achter op de stoomboot.
Wanneer zullen de kinderen hem niet meer herkennen ?

Een grappig sinterklaasverhaal over 

Sint die zich steeds verder uitkleedt tot hij niet meer herkenbaar is. 

Voor alle kinderen vanaf 4 jaar die gek zijn op Sint en Piet.

En natuurlijk ook voor (groot)ouders en juffen die geloven in de magie van Sint 😉

Kennen jullie het zoekboek "Sinterklaas" van Kathleen Amant ? 
In dit boek krijgen de kleuters een voorbeeldkaart 
waarbij ze op zoek moeten naar de verborgen figuren op de prent.
Soms is het duidelijk, soms moet je echt wel op zoek.
Maar zoals steeds : Wie zoekt, die vindt ! 

Jude, Quinn en Conor zijn er dol op. 
Meteen hoor ik enkele ruimtebegrippen passeren :
Kijk, daar .. op de kast !
De poes zit onder het bed !
De muis verstopt zich naast de zetel ! ..
Het is een rustige dag in de Tandem. Slechts 14 van de 19 kleuters zijn aanwezig. 
Er wordt intensief gespeeld in de speelhoeken. 
Na de speeltijd schorten we de activiteiten even op. 
Door het extreme slechte weer kunnen de kleuters niet naar buiten
en ik voel dat ze nood hebben aan beweging. 
Dus wijk ik even af van de voorbereiding en gaan we bewegen..
Alle schoenen uit en we gaan 'daklopen' op een touw. 


De disco-glitter-pietenbroek is klaar ! 
Juf Joke en ik kruipen in de huid van Sint en Piet, compleet in aangepaste outfit..
kwestie van de kleuters te laten wennen aan het olijke duo dat maandag naar onze klas komt .. 
Ook Piet wil de beentjes losschudden 
en op het liedje van Bucks Fizz 'making your mind up'
gaan we compleet uit de bol. 
Eén voor één sluiten de collega's aan en er ontstaat een spontaan dansmoment.
Daar gaan we .. Doe je mee ?
 

 



In de namiddag is er nog meer sport - deze keer met juf Joke. 

Ondertussen heb ik een overlegmoment op de agenda staan. 

De dag sluiten we af met een lied ! 

Een Sinterklaaslied, hoe kan het ook anders. 

Opgelet !!! Morgen is er geen school.

Er staat voor de juffen een pedagogische studiedag op de agenda. 

Tot donderdag allemaal ! 

En geniet van jullie vrije dag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten