dinsdag 13 oktober 2015

13 oktober 2015


Speurneuzen met K2 in het bos ! 

Een hele frisse morgen in het bos. 
De thermometer duidt slechts 5 graden aan .. brrrr !
Eventjes Carine -buschauffeur- uitzwaaien ..
Odil stapt ook met ons mee ..dit wil hij niet missen ..


De speurtocht door het bos kan beginnen !

Een eekhoorn kruist ons pad .. ook die is vroeg in de weer ! 
Het is pas negen uur. 
Iedereen is goedgemutst !

Daar zijn ze .. "de bossen van Vlaanderen"
Een rokende berg takken - wie deed hier vuurtje-stook ? 
Een heks misschien ? 
Onze 'vertelsel'wandeling kan beginnen .. ik ben in mijn nopjes !
Een 'reus' van een boom, een 'reus' van een vriend
 .. eventjes de verhouding inschatten kleuter - boom
We duiken het bos in ..
Gelukkig klaart de hemel uit ..
We zien de zon schijnen maar voelen haar warmte niet .. hoe kan dit ?
Wetenschap en techniek weet je wel ?
Een 'wereldprobleem' maar Fran weet raad ! 
"Misschien heeft de bosheks haar licht doen branden"
 
Dieper in het bos vinden we een kleurrijke paddenstoel 
Sprookjesachtig !
En ook nu weer vertelt de juf een 'vertelsel' 
De kleuters luisteren zeer aandachtig.
We genieten van de rust in de ontwakende natuur ..
.. en van het fluiten van de vogels (mijn gevederden) en het krassen van de kraaien.
We zoeken de grachtkant op en gaan op zoek naar kikkertjes 
die een slaapplaats zoeken voor komende winter
(Waarom doet dit plaatje me denken aan Love is all ?)

Omdat het net iets té fris aanvoelt, zetten we onze kap op .. lekker warm !
Fran heeft een eikel gevonden .. "Jammer, geen kikker !" zegt ze.
Hops, daar gaan we weer !


Kilometers lopen we door het bos ..
Tot Kiara de aarde begroet !
(lees : zij struikelt over een boomwortel)
Niet erg ! 
Ze huppelt de sloot uit en verzamelt maar wat graag blaadjes.
Iedereen speurt het bos af ! 
Vandaar de titel van het verhaal : speurneuzen in het bos ! 
Mijn collega K3 kan het echt niet hebben - 
Ik noem het creatief met taal. 
Zij noemt het een herfstwandeling.
Niks is minder waar ! 
Pas maar op collega, want binnenkort ga ik grasduinen met de kleuters ! Hahaha
Samen op uitstap ..
.. het doet ons goed ..
.. het werkt ontspannend en levert ons nieuwe energie op ..
Niemand hoor je klagen !
De padvindersclub van K2 (zou een mooie titel zijn voor een volgend project, misschien ?!)
We zitten nog maar halfweg onze speurtocht of we vinden stapels hout. 
"Joepie, eten !" gilt Yari
Maar als ik hem de ware toedracht vertel van de houtstapel 
en de menu die er gekookt wordt,
wordt Yari plots een pak minder enthousiast. 
Jakkes ! 
Sfeer genoeg in het bos .. tot de bomen ruisen en de blaadjes dwarrelen .. 

Mijn 'vertelsel' laat horen hoe de heks met haar bezem langs de bomen vliegt ..
De kleuters gaan meteen mee in mijn verhaal en kijken uit naar de heks ! 
Is dat de heks ?? Sommige kleuters zien haar echt vliegen !
Even verderop vinden we de badplaats van de heks. 
Wanneer ze gaat baden, hangt ze haar bezem netjes in de boom en duikt dan schalks het water in. 
Jipieeeee ! 
Ongeruste snoetjes ..
Een immens grote stapel hout .. wie vliegt er in de heksenpot ?
We zoeken enkele kruiden bij elkaar en laten die achter voor de heks ! 
Mijn kleuters blijven verdacht dicht bij elkaar !
Zijn mijn verhalen te levendig ?? 
Neen hoor, het is leuker zo ! vertellen mijn bengels





Onze speurtocht is nog lang niet ten einde, er rest ons nog een lange weg te stappen.
Tot mijn jongens enkele aanmaakblokjes hout vinden. 
Dit nemen ze mee naar de klas. 
"Kunnen we ook heksensoep mee maken" bedenkt Len.

Kiara verzamelt de allermooiste blaadjes van het bos (laat ze me toch weten)
En gelijk heeft ze .. wat een frivole herfstkleuren .. inspired by nature (misschien voor de nieuwste herfstcollectie - eventjes doorgeven aan Eduard Vermeulen van Nathan)
Het enige modderspoor dat we konden vinden in het bos.
Wie laarzen heeft, kan dit even uittesten .. tof hoor ! 
En wat te denken van dit bladerentapijt, misschien iets voor Pieter Porter ? (binnenhuisdecoratie)
En dit hoopje mos wordt in mijn fantasie het dekbed van een kleine kabouter.
Mijn kleuters zijn weg van de verhalen die in het bos opduiken. 
Een leuke, ontspannende taalactiviteit. Zouden we meer moeten doen ! 
Een open plek in het bos laat ons eventjes tijd om lekker te ravotten en te verzamelen.
Bolsters en kastanj(ia)es
Elk jaar gooien mijn kleuters mijn naam in de kastanje. 
 Mooi en lekker plaatje.
De oogst van de voorbije zomer, smakelijke bramen. (al zit de kleur niet goed)
Verzamelen ..
verzamelen ..
.. en nog maar eens verzamelen ..
Hoe zullen we straks tot aan de bus geraken ?
Een eenzame bloem in het bos
Op weg naar de bus ..
Len kreunt : Mijn arm is gebroken !
Als ik zijn tas even wil overnemen, voel ik het ook ..
het weegt als lood ! 
Vic, Jurre en Len verzamelden houtblokken .. om soep te koken, juf (is hun reactie) 
Ik heb met ze te doen, ocharme. Maar ze bijten door .. respect ! 
Intussen is het bijna 10.30 uur, 
de zon piept door de bomen maar de temperaturen stijgen amper.
Nog eventjes onze verzameling uitbreiden



Onze bus ?? 
Neen, schateren mijn kleuters ! Dat is onze bus niet !
Terwijl we op Carine wachten, nemen we plaats aan een pick-nick-tafel. 
Ik wil mijn kleuters een snoepje toesteken, 
maar die ben ik deze morgen in mijn haast (alweer) vergeten. 
Straks dus ! 
Eventjes op adem komen ..
en kort evalueren ..
Speurneuzen in het bos .. echt tof tof tof ..
Dit bankje lonkt .. maar we moeten er nu echt vandoor ..
De K2-tjes van de Tandem zijn top en worden gekroond tot vrienden van het bos !
(Wat zal juf Anne daar van vinden ???)
Nikolaï, Pieter en Ianis
Gheorghi, Kiara en Ian
Fran, Vic en Izabella
Yari en Amir
Xavier, Len en Jurre
Eenmaal op school sorteren we onze herfstschatten


Daar is juf Ilse voor een lesuur bewegingsopvoeding.
Mijn kleuters hebben vandaag wel heel hard aan hun fysieke conditie gewerkt.En wat te denken van deze spreuk : Een gezonde geest in een gezond lichaam ??
Dus oefenen we ook onze hersentjes en leggen een herfstpuzzel.
Een extraatje voor de trouwe volgers :
"Kleuters ontdekken de herfst in het bos" 

Veel kijkplezier ! 
Nikolaï heeft iets gevonden ..
Jurre praat honderduit over kastanja(e)s

Deze avond spelen de Rode Duivels -
ik hoop dat ik de match haal ..
 uitgeteld !! 
Slaapwel iedereen ! 



3 opmerkingen:

  1. Speurneuzen, grasduinen..pfff... wacht maar tot je mijn 'herfstschattenkijkdozen' ziet... ik ben ook creatief met taal weet je !! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juf Tania, je kan het je niet voorstellen, mama is nu al een uur dozen aan het in elkaar steken voor haar kleuters... ik durf hier niet schrijven welke taal ze erbij gebruikt.. 'stomme doos' is nog het deftigste wat ik hoor....Ze zit aan doos 3... ze moet er naar het schijnt nog 22 in orde krijgen. Papa stelde voor om wat extra dozen te kopen, wat hem een zeer donkere blik en extra gegrom opleverde ! Hahahahaha Justine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei oei, is ons Anneke bedreven in het gebruik van krachttermen ??

      Verwijderen