zondag 15 maart 2015

19 maart 2015



Trek je stapschoenen aan 
want wij brengen een bezoek aan de bloemenmarkt ..
 (voorbereiding opendeurdag)


Donderdag .. marktdag ..
en op de markt valt er heel wat te beleven.
Dat kleuters een uitgesproken mening hebben blijkt uit volgende uitspraken : 
" Bij het groentenkraam verkopen ze geen bloemen maar wel 'bloem'kolen" 
" Bij het marktkraam vlees verkopen ze smeer" ( beleg dus !)
" Bij het linnenkraam verkopen ze enkel lakens mét bloemen" 
Het volgende kraam presenteert schoenen wat volgende uitspraak ontlokt bij de kleuters : 
"Schoenen voor juf Anne, maar die zal ze niet mooi vinden .. 
ze hebben alleen maar sletsen !" ( lees : pantoffels)  
Eenmaal bij de kaas aangekomen hoor ik het volgende : "Jawadde, dat stinkt hier !" 
.. 
Op weg naar de bloemenmarkt .. 
Mauro ziet een 'bekende' en zwaait ! 
Twee aan twee, netjes in de rij !
We slenteren langs de kraampjes ..  
onder het goedkeurend oog van enkele 'meetjes en peetjes' (zoals keizer Karel zou zeggen)
Eindelijk zijn we op de bloemenmarkt !
Ik heb mijn oog laten vallen op lavendel-blauwe viooltjes in combinatie met paarse - 
geeft me een heerlijk zomers gevoel ! Een zomerse dag in de Provence .. heerlijk !
Mijn kleuters zijn meteen akkoord : 
" Ja juf, die kopen we !" 
Ook voor juf Muriel brengen we een lading bloemen mee.
We lijken wel een rijdende bloemenkraam ! 
Mauro is dolenthousiast en ruikt meteen eens aan de bloemen :
" Ze ruiken niet maar ik vind ze super mooi " is zijn conclusie.
Ik laat het telwerk over aan juf Kelly : 1 - 2 - 3 - .. 48 stuks
Onze aankoop inladen in de bolderkar die we mochten lenen van het Schaperke (waarvoor dank !)
We vatten onze tocht richting school meteen aan.
Onderweg genieten we nog even van de beiaard.
Xander vindt het "Nice" 
Leonie vraagt zich af waar die muzikant nu toch zit ??!!  
En Viyana is overdonderd als ze het standbeeld van de Herbakker opmerkt.
Snel laat ze toch eventjes weten dat ze blij is met haar hoofdje :-)
De geur van oliebollen doet ons buikje grollen dus volgt er een tractatie : 
Juf koopt oliebollen mét (wel heel veel) suiker !! 
"Lekker" vinden mijn kleuters " Krijg je lekker warm van !"
Het startschot is gegeven .. smullen maar !!
En na een eerste ronde volgt ..
.. jawel, een tweede ronde !!
We staan er mierzoet op !!
Ook Xander en Dylano vullen hun buikje met vetkoek (zoals men in Zuid-Afrika zegt) !
Giorgio en Milano hun muts duikt over hun ogen .. niet erg, alleen de oliebol telt ;-)
Tarik eet met zuinige smaak - hij wil lang genieten van deze lekkernij !
Ook deze twee meisjes knabbelen een oliebolletje .. njam njam
Kiara eet bijna haar serviet op, 
Thalita vindt het net iets té warm en Mauro vindt het dan weer net goed zo ! 
Op de terugweg lopen we even langs bij frituur den Beir met een VIP-uitnodiging voor de opendeurdag.
Frituur den Beir zal ons kunstwerk na de opendeurdag tentoon stellen, tof !!
In de namiddag volgt een tuinklusje - we zetten de viooltjes in een bijpassend bloempotje
Opgepast .. Breekbaar .. handle with care !
48 potjes .. het duurt toch eventjes voor we ook dit klusje weer hebben geklaard.
Zo, bijna klaar !! 
Dank je juf Kelly voor de begeleiding van de kleutergroep naar de bloemenmarkt.
Dank je juf Noëmie voor de extra helpende handen vandaag ! 
Die extra hulp konden we best gebruiken, want we hebben het razend druk !

Uit de kindermond : 
Deze namiddag gaat het er vrij rustig aan toe in de klas .. uitgetelde kleutertjes spelen/werken in de hoekjes.
Plots komt Mauro bij me zitten ..
"Ik vond onze reis leuk, juf !" vertelt hij. 
Hiermee bedoelt hij overduidelijk onze uitstap naar de markt.

En dan was er ook nog juf Vera .. 
Juf Vera, supporter van het eerste uur van de Tandemtrappertjes
 stuurde gisteren haar teergeliefde man op missie :  
"Ga naar de aankomst van Noker koerse en verzamel enkele wieleritems !"
Manlief deed wat zijn vrouwtje hem vroeg en bracht een (renners)petje voor ons mee.
Het petje bracht een duidelijke boodschap : Ik zit altijd op kop !
En dat zien wij natuurlijk graag gebeuren ! 
Dank je Juf Vera !   

En wist je dat juf Kelly me vandaag de schrik van mijn leven bezorgde ?? 
Bij de opmaak van de bolderkar bevestigde ze enkele ballonnen. 
Toen ik eventjes een handje toestak, plofte een ballon !! 
Was me dat schrikken !! Juf Kelly prikte -per ongeluk zei ze (???)-met een ijzerdraadje in de ballon.



Wie bezorgt ons nog twee kasseien voor de opendeurdag ??!! 
We hebben er reeds 3 maar die 2 moeten er zeker nog bij !! 
Help ons aub ! 
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten