woensdag 19 april 2023

19 april 2023

 


Juf heeft een mini-serre met piepkleine plantjes en die plantjes moeten nog groeien. 

Weten jullie wat plantjes nodig hebben om te groeien ? vraag ik. 

Ik som het snel even op.. om te groeien hebben plantjes licht en warmte nodig..

maar even belangrijk : Plantjes hebben water nodig om te groeien.

En net zoals plantjes hebben kindjes ook water nodig 😂om te kunnen groeien, ga ik verder.

Heel onverwacht spuit ik met de plantenspuit op de kleuters. 









Iedereen fris en monter - we kunnen er weer tegenaan😉

We zetten de plantjes buiten want ze kunnen wat extra water gebruiken.
Rafaelle en Owusuwaa plannen dit klusje in. 


Plots veren de kleuters in de klas op. Ze hebben een bij 🐝 ontdekt. 
Ik breng mijn kleuters in veiligheid voor ik op jacht ga.
Bijen hebben de onhebbelijke gewoonte om zich te laten vallen
 en dan is een gemene prik nooit ver weg. 
Een glas en een kaart.. ik heb ze. 

De kleuters kunnen de bij van dichtbij bekijken maar dan geef ik ze de vrijheid terug..
Terug naar de natuur 🐝 

De zon schijnt en dat is best fijn ! 
Vandaag is het buitenspeeldag en ik zet mijn lesvoorbereidingen aan de kant 
want van spelen kan je zoveel leren. 
Die vrijheid neem ik graag met beide handen aan. 
We gaan samen lekker ravotten. 
Maar voor het zover is, eten we ons fruitje, nou ja .. onze snoeptomaatjes in openlucht. 




Na de speeltijd oefenen we ons dansje voor zaterdag 
‘Walking on sunshine’ en
‘A sky full of stars’ 

Maar juf heeft wel een hele speciale bloem tussen de plantjes staan in onze klas.
Luister maar .. 

Mijn kleuters zijn helemaal weg van deze bijzondere bloem 🌻
Wie niet ? 

Een mooie lentedag .. en wij gaan op zoek naar de lente..
Maar waar kan je de lente vinden ? We zetten onze zintuigen in.
En de lente .. die vinden we zowaar overal. 








En dan komt de vraag.. juf, heb je dé
 onderbroek mee ? 😊
Ik vertelde de kleuters over het project ONDERbroek ONDERgronds en meteen waar mijn ukken gewonnen voor dit wetenschappelijk onderbouwd project. 
Een spade, een put 10 cm diep, een geheime locatie..
een smiley, een broekje.. het project loopt. 
We hebben een complot gesmeed. 
Over 60 dagen kennen we de kwaliteit van de grond. 

En dan kan de buitenspeeldag eindelijk beginnen.
Geen opdrachten, enkel een aanbod van springballen, enkele voetballen en hoepels.
Kleuters bepalen zelf wat ze zullen spelen. 
Ik zwijg, geniet en doe mee. 
Omhoog .. omlaag .. en nog eens .. omhoog .. omlaag  of bergop .. bergaf  .. nu ja heuvel op, heuvel af


Juf spelen onder de berkenboom. Juf Rafaelle deelt de instructies uit. 

Spelen onder de oude eik ! 












Nawaz, Jayden en Conor dromen van een caarière bij de Rode Duivels. 
Ik speel snel even met de jongens mee maar gooi mij - op een onsportieve manier in de strijd. 
Juf, je mag ons niet vasthouden ! 😁
Jawel, dat mag ik wel - ik ben jullie juf ! zeg ik.
Dat is zo ! zeggen de jongens en leggen zich neer bij mijn antwoord.😂



Kijk naar ons Maélie 😂 Juf heeft het voor de veiligheid maar niet nagedaan.



Anas doet het rustig aan en geniet van de eerste lentezon


Enkele kleuters hebben dit karretje ontdekt. 
Ze gaan op zwerfvuiljacht 
Omar heeft stokjes verzameld en bouwt een huisje.
Iman gaat zonder bouwvergunning verder met een aanbouw. 


Kleine tussenkomst van Juli en Fien.

Ilham heeft een pluim gevonden.
Dat is de pluim van een uil, juf ! 
Avin en Eleonore stippelen de lijn uit die ze zullen volgen bij de springballen-race.
Geen race voor deze jongens, zij rollen zo snel mogelijk naar de overkant op een aparte manier.
Of het lukt, weet ik zo net niet ..
Nyima gat balkjes-stappen - Maélie volgt haar voorbeeld.
Evenwicht bewaren op een klein afgerond balkje, niet eenvoudig. 



Ella heeft een heel wild kapsel tot groot plezier van de andere kleuters.
En Frinn stopt een stok in de zak van zijn broek.. staat stoer ! 
Van buiten spelen krijg je dorst.. heel veel dorst. 

Het is woensdag. 
De kleuters hebben de namiddag vrij, de juffen hebben een opdracht;

Klusjes uitvoeren in de Tandem. 
->De campus onkruidvrij maken.
->Wilgenhutten snoeien en takken opbinden.
->De kleuterbloementuin moet eveneens gesnoeid én onkruidvrij gemaakt worden
Er is zoveel te doen.
Voor we het werk aanvatten, eten we samen een broodje.
Nadien gaat iedereen naar zijn/haar werkplek.
De uitvoering van de werken kan beginnen.







Met het mooie weer, krijg ik zin in een ijsje. 
Juf Ilse stelt voor een ijsje te halen bij haar ouders om me tevreden te stellen. 

Even later hoor ik in de verte een bekend geluid, het geluid van de ijskar.
Het klinkt als muziek in de oren. 
Zou ze onze richting uitkomen ? 
Helaas niet. 

Ik zet juf Joke op de fiets en geef haar de opdracht 
 de ijskar te onderscheppen en ze richting de Tandem te sturen.😁 
En dat doet ze met veel plezier !
Juf Joke blijft een tijdje weg. net als ik begin te wanhopen duikt ze op. 
Juf Tania, ik heb tegenwind gespurt tot in de Zandvleuge om de ijskar voor jou te halen. hijgt ze. 
😂😂
In het wiel van juf Joke duikt de  ijskar op met de lekkerste ijsjes van België. 
Het is moeilijk kiezen
 dus neem ik een XL-exemplaar
 met 3 bollen ijs .. pistache - banaan en citroen.
Juf Mieke kan het niet geloven.
Juf Tania, ga jij dit werkelijk allemaal opeten ? vraagt ze.
Dat is toch het plan ! lach ik. Ik kan dit hoor ! 
Ik maak handig gebruik van mijn anciënniteit op de Tandem en plaats als eerste mijn bestelling.
Niemand die mort .. ze laten me begaan .. en 3 bollen ijs wegwerken duurt wel een tijdje. 
Met mijn ijsje in de hand nodig ik de collega's uit op het zonnige kleuterterras. 
Samen genieten van een ijsje, dat hebben we wel verdiend. 

Bedankt juf Joke om met je fiets achter de ijskar te koersen.
 Jouw sprint zou niet misstaan hebben vandaag in de Waalse Pijl / La fleche Wallonne  





Rond 17.00 uur ronden we de werken af.
 Het kleutertuintje alleen al was goed voor 9 kruiwagens groenafval. 
Juf Muriel reed enkele ritten richting het containerpark. 
De Tandem is opnieuw een pareltje.. dankzij de inzet van iedereen. 
Tot morgen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten