maandag 17 april 2023

17 april 2023

 

We zijn toe aan het laatste beetje van dit schooljaar. 

Over precies 11 weken sluiten we alweer de boeken 

maar ik neem me voor om ook nu weer van elke dag te genieten van mijn klein maar apart kleutervolkske. 

Juf Kelly geeft ons een ‘warm’ onthaal op deze frisse dag - een warme knuffel voor iedere collega voor we van start gaan. 

Na elke vakantie vertellen de kleuters over hun belevenissen, zo ook nu.

Enkele ouders stuurden enkele foto’s via smartschool .

Meteen hebben we een vlotte toegang tot een uitgebreid gesprek.

Zo was Eleonore de voorbije vakantie te vinden op de skilatten. Daar was veel sneeuw ❄️,

Hebben ze samen een ⛄️ sneeuwpop gemaakt en kan je er (waar ?) de lekkerste pizza eten. 

Of zoals Eleonore zegt :  Het was leuk maar op school is het ook leuk ! 

Dit kan tellen als compliment, Eleonore. 

Ook  juf Joke was te vinden op de latten maar dan ergens indoor, zonder bergen. 

Eleonore bekijkt het allemaal vanop afstand. 

En dan komt het - bij mij was er geen dak, alleen de lucht 😜

Mathheo  was op uitstap naar Plopsaland 

en kreeg ook nog eens een lekkere verjaardagstaart voor zijn 5de verjaardag. 

Frinn had dan weer in een bootje gezeten maar zei ten stelligste dat hij niet gevaren had. Bizar ! 😉

Ook Conor en Owen hadden een spannend verhaal te vertellen. Er was brand 🔥bij de buren ..

en toen kwam de brandweer om te blussen - maar niemand werd nat 😂 - en 

toen kwam ook de politie aangereden en zij hadden een waterpistool bij. 

Echt ? Ja juf, dat heeft de politie zelf gezegd 🤣

De poes  kreeg dan ook nog eens kleine poesjes. 

Je mag ze niet aanraken, alleen maar eens kijken, zeiden de wijsneuzen nog. 

Rafaelle ging logeren met haar nichtje bij oma en opa. 

Meteen voegde ze er fijntjes aan toe dat ze niet zo hard aan het lampje mag trekken want nu is het helemaal stuk. 😳

Iman had dan weer regenboogtaart gemaakt en die was heel lekker. 

Maélie danste de pannen van het dak op de hits van K3.

En Owusuwaa wist niks meer te bedenken maar ze vatte het bondig samen : Het was leuk ! 

En jij juf ? Wat deed jij ? willen de kleuters weten. 

Ik kan het kort samenvatten : 

Poetsen, de tuin lenteklaar maken en 

mijn lesvoorbereidingen ingeven tot einde schooljaar (en geloof me .. dat is heel wat) 

En dan vertel ik over het koppel duiven dat besloten heeft in mijn tuin een nest te maken in de boom. 

Alleen houden die duifjes juf wakker.

 Elk morgen, bij het eerste daglicht hoor ik ‘roekoe roekoe’ 

Als ik even later buiten kom, zie ik dat ze hun handtekening gezet hebben op de pas gepoetste ramen. 

De kleuters liggen in een deuk. 

Opnieuw poetsen is de boodschap. 

Eenmaal klaar zie ik dat ook mijn auto onder de vogelpoep zit. 

Hilarisch ! vinden mijn kleuters. 

Tot eentje zegt : Juf, je moet zeggen dat dit niet mag. 

Zou ik morgen vertellen over de wielrenner die vogelpoep op zijn fietshelm zitten had ?? 😏 ( zie Scheldeprijs/ Mathieu Van der Poel) Ik weet nu al dit een voltreffer is. 😂


Na al die verhalen moeten we echt voortmaken. 

Het nieuwe thema wacht : Iedereen een ster ! 

Wat is een ster ? Wanneer zie je de maan ? Wanneer kan je de zon zien ? 

Vragen waar we even over nadenken en reflecteren. 

En dus maken we vandaag sterren uit zoutdeeg. 

Heerlijk kneden, uitrollen met de deegrol en vormpjes steken. 




Op maandag is juf Nicole er en steekt ze graag een handje toe - dank je.. 



Wie niet werkt met zoutdeeg, prikt verder aan de zon. Alles moet klaar tegen zaterdag 22 april

want dan is er schoolfeest in de Tandem. 




En dan was er nog ..

Op maandag heb ik poorttoezicht. Er melden zich vandaag 4 nieuwe peuters aan, allemaal jongens ! 

Ik kan weer namen noemen en dan liefst de gepaste naam bij de juiste kleuter. 🙃

Juf Ilse trakteert met zoetigheid, lekkere Eeklose  neuzekes.

En nu juf Ilse er toch is, vraag ik haar wat ze tijdens de vakantie in Australië deed ? 

Hoezo ? vraagt ze verbaasd. 

Maar als ik vertel over cycloon Ilse, pleit ze onschuldig 😇 

Ook tijdens de middag loop ik toezicht. Ik zie en hoor veel. 

Zo spelen 2 kleuters mama en papa. Papa wil gaan sporten maar mama wil gaan paardrijden. 

Spanning in het jonge gezinnetje 😉

Liv vertelt dan weer over haar ontmoeting met de paashaas. En voegt er nog snel aan toe ..

Die thuis was een echte, die in de speelbazar ook maar die op de voetbal was niet echt. 

Hoe ze dit zo zeker weet ? 

De uitleg doet me schaterlachen.. heerlijk verhaal

Tot slot komt juf Saskia met haar klas nog eens langs. Zij zijn op zoek naar de lente. 

Haar kinderen willen weten hoe je de lente kan vinden.

Ik help ze op weg.. kijk eens in het gras.. (madeliefjes steken de kop op)

Even later komt een leerling vragen.. en een pluim, juf Tania, is dit ook lente ? 

Wat denk je ? vraag ik. Na wat denkwerk zijn ze er uit.. ook dit is lente ! 

Maar dan moet je natuurlijk de correcte uiteenzetting geven.

De schooldag is reeds enkele uren voorbij. Mij rest nog de blog te schrijven. 

Dit doe ik tijdens het journaal ! 

Niet te geloven welke nieuwtjes er allemaal aan bod komen na een eerste werkdag. 

Zo hoor ik ‘ ONDERbroek ONDERgronds ! 

Met deze actie wil men het bodemleven en de bodemkwaliteit in Vlaamse tuinen onderzoeken. 

Bedoeling is om een witte onderbroek in een kuil van ongeveer 10 cm diep te steken.

Belangrijk is dat het om 100 procent katoen gaat.

 In katoen zit namelijk koolstof en dat is voedsel voor de kleine beestjes die ondergronds leven.

Stukje bij beetje  breken zij zo het katoen van de onderbroek af, 

waardoor die meer en meer verdwijnt in de bodem.

Na 2 maanden mag je de onderbroek weer opgraven. 

Hoe meer er weg is van de onderbroek, hoe meer beestjes hun werk hebben gedaan en hoe beter het gesteld is met de bodem.

Als je onderbroek nog intact is, betekent het dat je bodem nog wat extra leven kan gebruiken.  

Ik voel een wetenschappelijk onderzoek aankomen in de Tandem.. dus

 breng ik mijn collega’s via onze Whatsapp op de hoogte. 

En ja hoor, woensdag doen we de test op campus de Tandem. 

Afspraak aan het fietshuis met een 100 procent witte, katoenen broek die voor 60 dagen ondergronds gaat. Ik ben benieuwd. 

Jullie ook ? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten