donderdag 2 maart 2023

2 maart 2023

Spiegeltje spiegeltje aan de wand .. wie is de knapste puzzelaar van het land ? 

Waar de ene groep zelfstandig aan de slag kan, heeft de andere groep nog wat sturing nodig. 

Pas de ontbrekende stukjes in .. en zo verdwijnen er steeds meer stukjes uit de puzzel - Zoeken maar !  


Een andere groep kleuters werkt met plasticine. 
Tijdens het puzzelen hoor ik de kleuters zeggen : Dat mag niet van de juf ! 
Als ik omkijk, zie ik het. Eentje heeft zijn tanden beplakt met een laagje plasticine. 
Resultaat : Juf kruipt in de huid van een ervaren tandarts en maakt één voor één de tanden schoon 😏
Nu heb ik al heel wat jaren ervaring op de teller staan maar dit is echt nieuw voor mij.
Nog nooit meegemaakt ! 
Het observatiethema draait om taal ! 
Vier afbeeldingen vormen samen een verhaal. 
De juf knipt de afbeeldingen los en gaat met de kleuters op zoek naar wie ? wat ? waar ? hoe ? 
Eenmaal deze vragen beantwoord, bepalen we de logische volgorde van het verhaal.
De oudste kleuters krijgen een meervoudige opdracht : 
1. kleur de zon geel
2. knip de afbeeldingen
3. bepaal de volgorde 
4. kleef de afbeeldingen vast in de juiste volgorde 




De jongste kleuters hebben een iets eenvoudigere opdracht
1. knip twee prentjes los van elkaar
2. maak het verhaal af - juf geeft de aanzet van het verhaal 
3. kleef verder - juf kleeft het allereerste plaatje  met lijm vast. 












LO met juf Joke 

Kijken jullie eens naar de verloren voorwerpen ?? 

Er zijn heel wat handschoenen/wanten achtergebleven 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten