donderdag 11 oktober 2018

11 oktober 2018

Een mooie nazomerdag - daar hoop ik alvast op.
Ik trek een kleedje aan en rep me naar school. 

Als ik in Eeklo komt, begint het zowaar te regenen. 
Daar gaat die mooie nazomerdag, bedenk ik nog. 


Gelukkig maakt Korneel (K3) mijn dag goed. 
Korneel heeft een presentje voor mij, een hart in de Belgische 3-kleur.
Hier zitten de voetbalperikelen van vorig jaar wellicht voor iets tussen 😉
Juf Kelly ziet het met lede ogen aan. 
Die kleuters van mij zijn gehersenspoeld door jou, grinnikt ze. 
Voetbal, wielrennen, de schooltuin, prentenboeken .. over alles hebben ze een mening
die steeds begint met .. Juf Tania zei .. 
Zo hoort het, die kleine ukken staan open voor wijze raad ! 


Ook Latoya(K3)  doet me lachen.
Zij heeft haar zonnebril op.
De glazen heb ik er uitgehaald en mét een bril zie ik alles veel beter, zegt ze nog. 
Later op de dag hoor ik van juf Kelly dat ze haar bril opzet als ze gaat lezen of werken. 
Zoniet dan belandt de bril op haar schoot. 
Zij bootst je gewoon na, lacht juf Kelly .. 
en meteen legt ze ook haar haren in de plooi.
Oh Latoya toch, .. 


Mohamed verrast me alweer met een mooie roos en een stralende glimlach. 
Was de vorige roos bloedrood dan is deze schattig roze.
Die roos krijgt een plaatsje in onze klas. 
Dank je wel, Mohamed.

En door al die fijne gebeurtenissen ben ik de regen meteen vergeten. 
Laat de zon nu vrolijk schijnen .. en dat doet ze .. even later. 


We starten de schooldag met onze klas in te richten in het thema.
 Onze heks 'Hekselien' komt de komende weken het klasgebeuren volgen.
Af en toe leert ze ons hoe het eraan toegaat in de heksenschool van Heksakije. 

Haar vrienden, de akelige ratten zijn er dit jaar ook weer bij.
En de miniatuurversie van haar heksenhuis doet ons dromen van fijne griezelverhalen. 
En wat te denken van de trollen ?? 
Wist je dat die nooit in bad gaan ??? 
Ruiken jullie die vieze geurtje ook in onze klas ? vraag ik. 
Mijn kleuters knikken instemmend. Raymon weet het : 't Zijn de stinktrollen, juf ! 😀

We hebben ook nog enkele opdrachten af te werken. 








Tijdens de middagpauze krijg ik bezoek van juf Kobie. 
Juf Kobie is oud-collega van mij, net als juf Katrien.
Elk jaar 
brengen ze me nog eens een (of meerdere) bezoekjes. 
Fijn toch ?! 
Leuk dat je nog aan ons denkt. 

Ik maak gebruik van mijn pauze om snel te gaan winkelen. 
Juf Muriel is chauffeur van dienst .. dank je ! 
Een karrenvracht eetwaren en allerlei lekkers én gezond ! 

Ik leef me volledig in in het nieuwe thema en ontdek een akelig 'groen' sapje 

in de rekken van het warenhuis.
Een heksendrankje ? 
Ja ja, hier moet ik wat mee ! 
 Ik bedenk snel een verhaal over dit drankje.
Mijn kleuters luisteren geboeid ! 

Dit heksen-sapje heeft Hekselien deze middag gemaakt in onze klas. 
Hiervoor zocht ze 10 grassprieten, 5 kikkerbillen, 3 trollensnotjes van de groene soort 
en wat heksenslijm bij elkaar.
Als je nu denkt dat de kleuters vies zijn van de samenstelling van dit drankje dan heb je het mis ! 
Bijna iedereen wil proeven ! 
Maar kunnen we dit wel vertrouwen ? 
En wat als de juf er van gaat nippen ? Komt alles dan nog goed ? 
Ik probeer het en na enkele nipjes praat ik zowaar als een heks. 
De kleuters gieren het uit. 
Wij willen ook ! roepen ze in koor.
Radion vertrouwt het helemaal niet en laat de proefronde aan zich voorbij gaan. 
De spanning wordt hem teveel. 
Wat staat er te gebeuren met zijn klasgenootjes ??
Julius is een echte fijnproever : Smaakt naar appel en kiwi, weet hij. 
En gelijk heeft hij. 
En dan voelen alle kleuters een kriebeltje opkomen.
Even later zit mijn klas vol lachende heksjes. 



Juf Muriel heeft het kabaal gehoord en komt een kijkje nemen.
 Opnieuw moet ik het verhaal uit de doeken doen.
Wil je ook een proevertje, juf Muriel ? 

Mijn kleuters wachten gespannen af. 
En ja, het werkt ! 
 Maja houdt het niet meer van de spanning 
en dan volgt de verlossende glimlach. 
Wat heerlijk dit fantasiespel. Ik hou er o zo van .. 
Daarna maken we tijd voor een activiteit rond media.
Wist je dat je 'memory' kan spelen op de I-pad ? 


De dag vliegt om. 
We nemen afscheid van elkaar en van Hekselien.
Drinken we morgen nog zo'n akelig sapje, juf ? vragen mijn kleuters.
Wie weet wat er nog in de toverketel van Hekselien pruttelt. 
Mijn kleuters vinden het alvast spannend. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten