dinsdag 25 april 2017

25 april 2017

Deze morgen heel vroeg in de weer met de m.e.p.
In de horeca hoor je er wel meer van .. m.e.p staat voor mise en place 
of de voorbereidende werkzaamheden zoals groenten snijden in dit geval. 
Om 7.20 uur sta ik reeds in de keuken van 'de lekkerbek'
Ik snijd een uur lang .. kilo's uien en 7 komkommers .. 
Daarna kan ik op toezicht ! Het is een koude morgen, niet echt een lentegevoel
en dat soepje zal straks dubbel en dik smaken, zeker weten. 
Alles staat klaar als de kleuters de klas binnen stappen.
Het wordt alweer een super drukke dag, dus moeten we echt wel doorwerken. 
We laten de boter 'zingen', stoven de ui, garen de komkommer, stevig kruiden, 
water toevoegen en lekker laten opkoken. 
Later voegen we nog wat citroen toe voor de fraicheur. 
Klaar !! 
De soep wordt ingezet !! 
De chef bedient elke tafel apart. 
Ik heb dan ook heel belangrijke klanten in mijn restaurant. 











Ik kan het niet laten .. 
Wie laatst is, doet maar meteen de afwas ! 
Nog nooit was de soep zo snel leeg 😏
Het is duidelijk, niemand doet graag een stapel afwas. 

Juf Muriel en juf Joke zijn vandaag op bijscholing. 
Juf Ilse vervangt de klas van juf Muriel tot ik haar heel hard hoor krijsen.
Totaal overstuur komt ze aanlopen - ik zag in het tuintje van juf Muriel een rat lopen ! 
hijgt ze. 
OK, ik begrijp dat je van zoiets schrikt 
maar ik denk dat het 'arme' beestje nog meer geschrokken is 
van zoveel gekrijs, oorverdovend ! 
Het is 'Ratatouille' denk ik meteen. 
Je weet wel van de tekenfilm ?! 
Misschien komt ze ons helpen koken !! 
Juf Ilse kijkt me verbaasd aan ..
Ben je nu helemaal .. roept ze.
Niks begrijpend van mijn uitspraak loopt ze weg.
Die rat moet weg ! Arm beestje, het einde is nabij ! 
(Sorry juf Ilse, dit kon ik niet laten liggen - ik moest echt iets met dit verhaal) 

Juf Anne doet een naarstige poging om de klas van juf Joke op te vangen. 
Ja ja, ze heeft het nog .. de kinderen zijn rustig tijdens het voorleesmoment
en juf Anne leert hen nog snel een liedje. 
Tot zover loopt alles gesmeerd. 
Maar net voor de speeltijd is het enthousiasme plots zoek.
Juf Anne is uitgeteld ! 't Zullen de jaren zijn, zeg ik voorzichtig
wat me meteen een boze blik oplevert. 

De actie voor kom op tegen kanker loopt als een trein..
elke dag wordt onze 'rospot' aangevuld. 
Kilo's muntjes hebben we reeds verzameld, leuk voor het goede doel ! 
Ook de leerlingen van de lagere school helpen waar ze kunnen.
 Leonie en Léon brengen een lading centjes binnen voor het goede doel. 
Dank je wel ! 

Deze middag trekken de K2-tjes vroeger naar de refter
want om 12.15 uur zijn we alweer op pad. 
We zijn te gast in het rust- en verzorgingstehuis Dr Coppens. 
Juf Anne heeft binnenpretjes : 'Ga jij een kamertje reserveren ?' vraagt ze. 
'Ja, voor jou !' is mijn antwoord.
Oeps daar lijkt ze me niet mee opgezet ! 
Ik ga er als de weerwind van door ..
de laatkomers haal ik later nog eens op. 
Ik zal vandaag extra kilometers op mijn stappenteller staan hebben.
En dan vraagt een mens zich soms af waarom men moe is .. (Ik heb een klein vermoeden) 

Al snel worden oud en jong dikke vrienden ..
De kinderen genieten van de aandacht en 
de ouderen genieten van het kleine grut en zoveel levensvreugde.

Samen doorlopen ze enkele activiteiten ..
de snoezelruimte is er één van .. heerlijk ! 

En zoals elk jaar, schuiven we samen aan tafel en eten .. taart ! 
Gezellig !
Gelukkig hoef ik hier de afwas niet te doen. 










Na een fijne namiddag keren we terug naar school.
We nemen afscheid en beloven volgend schooljaar terug te komen, samen met juf Anne.
-want dan zittend e K2-tjes namelijk in K3- 

En neen, collega's .. er was geen plaats voor me wegens veel té actief !! 😉
Trouwens, wat zouden jullie zonder mij moeten in de Tandem 💓💓💓
Geen projecten meer, geen doldwaze feestjes meer .. ik beloof het jullie, ik ga nog vele jaren door. 
Bij mijn terugkeer in de Tandem vind ik een kaartje uit Gran Canaria.
Daar was ons Zoë immers op reis voorbije (paas)vakantie.

Zij schrijft : 
Lieve juf Tania,
Ik heb hier veel geleerd de voorbije weken .. ijsjes eten, frietjes eten, cola drinken
kan ik als de beste. 
Maar ik kan ook al zonder bandjes zwemmen
en ik heb nieuwe dansjes geleerd
die ik jou met plezier zal tonen.

Dit kaartje krijgt een leuke plaats aan het prikbord.
Ik houd immers van vakantieplaatjes. 
Dank je wel Zoë en familie.

Voor ik opnieuw naar het rusthuis trek, 
ditmaal voor een korte evaluatie van de leerlingen zorg,
hoor ik opnieuw iemand jammeren.
Deze keer is het juf Joke !
Mijn nieuwe schoenen ! Bah .. Jakkes.. Hoe kan dat nu toch .. Stinken .. 
Ze blijft maar doordraven tot ik zie wat er aan de hand is .. 
Oeps .. echt waar .. da's pas .. Bah.. Jakkes .. Stinken.
Ocharme, ik heb met haar te doen ! 
Sterkte collega .. je weet wat ze zeggen in de volksmond : ... is geld 😈 

Waar gebeurd .. 
In onze kleuterklas zit een vervelende vlieg. 
Ze zoemt iedereen om de oren en duikt telkens opnieuw op in onze keuken. 
Heel erg vervelend dus.
Hier maak ik meteen korte metten mee. Een vliegenmepper moet me helpen. 
Even later zit de vlieg gezellig op de muur van onze klas. 
Hebbes denk ik .. een stevige mep en joepie .. de vlieg vliegt naar de eeuwige jachtvelden. 
Mijn kleuters zitten in de kring en aanschouwen mijn strategische aanval.
En ik word aangemoedigd, het lijkt wel een sportwedstrijd.
Julie zit ter hoogte van het slagveld 
en wanneer ik mep, valt de vlieg boef .. op Julie haar hoofd.
Bij deze .. sorry Julie .. maar die vervelende vlieg zijn we nu wel kwijt ! 

Gespot op de website van het eerste leerjaar .. 
 Leerlingen eerste leerjaar vieren hun eerste communie .. 
en wat zijn ze schattig onze K3-tjes van vorig schooljaar ..
Gefeliciteerd ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten