maandag 18 december 2023

18 december 2023

 



Dag na dag verliest de kalender zijn blaadjes.. 
Nog enkele dagen te gaan en we wuiven 2023 uit.
Maar voor het zover is, genieten we nog even van elkaars gezelschap.
Meer zelfs, 
vandaag gaat de Warmste Week van start 
en dit mooie initiatief deel ik graag met mijn kleuters. 


Al nemen enkele kleuters de Warmste Week vrij letterlijk 😁
Het is niet warm juf, het is koud ! 

Hoe kan je dit verklaren aan kleuters. Ik waag een poging. 
Als mensen iets liefs doen voor elkaar, geeft dat een warm, een goed gevoel gevoel.
Dus als we deze week elke dag iets goeds,
 iets liefs doen voor elkaar krijgen we gewoon een Warmste Week. 

De opsomming begint : 
Het gaat van flink opruimen (.. want dat maakt de juf blij)
 tot geen ruzie maken en samen spelen met iedereen.
Het vlammetje 'hier brandt een vlam voor jou' laat weten dat je altijd welkom bent bij ons ! 
En dat je mag zijn wie je bent. 
Een mooie gedachte, niet ?! 

Bij de Warmste Week hoort een warme (kerst)trui.
Heel gezellig ! 
Sommigen stappen mee in het verhaal - kijk naar Avin en Frinn .. Samen gaan shoppen ??? 😍
Farah is fan van Rudolf, het gekke rendier ! 
En Ajete gaat volledig voor kerstverlichting 😉
Naima heeft sneeuwsterren op haar trui en Iman draagt met trots fonkelende sterretjes. 
Knap ! 
Er werden zelfs rendierpantoffels gespot - hoe leuk kan het zijn ?! 


Na het voorlezen uit het boek 'de kleine kerstman'
lees ik vandaag het verhaal via het verteltheater. 
Wie goed kijkt naar de afbeelding ziet dat het gaat over 'der Kleine Weihnachtsman' 
Ik lees voor in het Duits.. geen reactie ..
Pas op het einde fluistert Frinn een opmerking in het oor van zijn vriend Anas :
Onze juf kan niet goed meer praten - ze spreekt zo raar vandaag ! 😂
Jawel Frinn, ik kan nog steeds praten
 maar onze Nederlandse taal wordt door andere kleuters 
die uit een ver land komen ook niet begrepen. Zo voelt het dus.. 

De jongste kleuters hebben nog een scheuropdracht af te werken.
Snippers scheuren is niet zo eenvoudig. Het is werken vanuit de pols - niet trekken. 
Ik blijf het herhalen, elke keer opnieuw ..







Ook de kleikaarten worden opgediept.. pakjes maken in vorm van driehoek, vierhoek of cirkel. 
Frinn leest voor en Maélie luistert. 
In de blokkenhoek worden kerstbomen gemaakt - blokken rangschikken van groot naar klein. 

Na de speeltijd gaan we krullenbollen. 
We tekenen met rechte lijnen grote en kleine kerstbomen. 
3 stippen duiden aan van waar tot waar de lijnen lopen. 
Het blad heb ik gevouwen in een 3-luik. Op het eerste luik staat de kleine kerstboom,
als je het blad uitvouwt, krijg je een grote boom.




Na het scheuren, moet er nog gekleefd worden. Daar gaan we !

De oudste kleuters beginnen aan hun Warmste-Week-Project.
Ze tekenen een raamaffiche die de kleuters later thuis aan het raam mogen hangen
om zo de buurt een beetje warmer, gezelliger te maken.
Ik vind de affiches schitterend ! 
Zorgen jullie, mama en papa, dat deze mooie tekening aan je raam hangt ? 

Belangrijk bericht .. 

De bestelling foto's is er. 

Ik heb er bewust voor gekozen de foto's niet in de schooltas te stoppen want

de waterflessen durven al eens te lekken. 

Bij het afhalen van de kleuters, heb ik de bestelde pakketten persoonlijk aan de ouders bezorgd.

Wie de kleuter niet kon afhalen, kan morgen de foto halen in de klas bij de juf 

(voor en na school) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten