maandag 17 januari 2022

17 januari 2021

 

Een nieuw thema, leuk en een beetje apart .. 

De planeet aarde is bezaaid met veel landen.

Daar wonen mensen met een eigen taal, een eigen cultuur en verhalen.

De taal die deze mensen is vaak anders.
Sommige woorden begrijpen we, anderen woorden begrijpen we helemaal niet..

maar verhalen met tekeningen maken ons vaak duidelijk waarover het verhaal gaat. 

Vandaag zit een nieuw boek in de vertelkist 'la moufle' 

We bekijken het boek en juf leest voor ! En français !!

Alhoewel het verhaal oorspronkelijk een folkloristisch Russisch verhaal is,

heb ik gekozen voor de franstalige versie, later in de schoolweek volgt een engelstalige versie.. 

Reden : Mijn Russisch is allesbehalve vlot te noemen.  😉

Wie begrijpt wat de juf voorleest ?  

Waarover gaat dit verhaal ? 

Wie zijn de figuren in het verhaal ? 


 Deze activiteit lokt volgende reactie uit bij Edmond : 

What are you doing ??  You are so weird !! 😁

Andere kleuters ervaren meteen hoe het voor kleuters moet zijn die onze taal niet kennen 

en meteen in de klas moeten volgen in onze moedertaal Nederlands

.. niet eenvoudig ! 

 

Gericht waarnemen bevorderen - waar speelt het verhaal zich af ? 
.. in een sneeuwlandschap en dus schilderen we een sneeuwlandschap. 
We bouwen het decor van het verhaal stap voor stap op. 




Ik trek de puzzelkast open en daar ligt de wereld zomaar voor het ontdekken : 
Parijs, Londen, Moskou, Rome .. 
Puzzel de wereld lekker in elkaar ! is de opdracht die de kleuters krijgen. 

Het klein-werelmateriaal brengt een verzameling dieren die sneeuw en ijs als habitat hebben. 
Kennen jullie de dieren ?  Kan je de identieke dieren samenbrengen ? 
Een variatie op de opdracht : Zoek het jong bij het volwassen dier ! 

Net voor de middag staat er een lesje muzikale opvoeding op de planning.
Ik ga vol voor het Franse chanson en kies voor een klassieker 'Sur le pont d'Avignon'
Wie zingt mee ?? 
 
En dan was er nog Liv .. 
Zij was jarig op 10 januari maar vierde gisteren nog eens extra haar 4de verjaardag. 
Samen met mama bakte ze wafels en pannenkoeken. 
En wij mogen proeven  van zoveel lekkers. 
Dank je wel ! 
 
Zoals jullie op de foto kunnen zien, kregen we een hele stapel pannenkoeken en wafels.
Wel, mijn kleuters hebben alles netjes weggewerkt 
en zo komt het dat de koekjes nog in de koekjesdoos zitten.  
En zoals Jude zo mooi zei : Van pannenkoeken word ik echt blij ! 😉 
Hij niet alleen, zo kon ik merken. 





 
Uit de kindermond : 

Corona slaat wild om zich heen. 
Enkele klassen gaan in quarantaine en Liv wordt er onrustig van. 
Juf, zullen we pannenkoeken snel opeten voor corona komt meeëten ? vraagt Liv. 
😁
Ik stel Liv gerust : Wij gaan niet naar huis voor de pannenkoeken op zijn ! beloof ik 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten