dinsdag 19 februari 2019

19 februari 2019


Nog meer rosse centjes .. 
Deze keer heeft Axelle een pot vol centen mee ..
eentje met zilveren en gouden muntstukken.

De kraamafdeling in dino-land !
Ze zijn er .. de kleintjes worden uit het ei bevrijd. 
Even droog deppen .. en de kleintjes wikkelen in een warme handdoek. 

En omdat ze nogal glibberig aanvoelen, geven we ze meteen een eerste dino-badje. 







Binnenkort maken we de geboorte officieel via een geboortekaartje. 
Houd je heen-en-weerschrift in de gaten - het komt eraan ..
Ik werk volop aan een geboortelijstje 😉en wie weet volgt er nog een dino-borrel. 😊
Pffff, dat is voor meisjes, merken enkele kwajongens op. 

Een opdracht voor de kleuters .. 
Maak van een skelet een levende dino aan de hand van puzzelstukken ! 
Kleine archeologen aan het werk - een dino samenstellen adh van een skelet, niet eenvoudig. 
Een zeer nauwkeurig werk. 




In de namiddag kijken mijn kleuters in een info-boek. 
Wat ze daar zien, laat hen volledig uit hun dak gaan :
Juf, kijk .. een vulkaan ! 
Dat willen wij ook ! 
Heb ik niet ! antwoord ik en
 ik kan er maar moeilijk eentje halen dat op uitbarsten staat -
dan ben ik veel te lang op reis, grap ik. 
Je kan er toch ook één maken ! is hun reactie. 

"Hoe krijg ik snel een vulkaan in elkaar ?? "
Ik weet het !
 Ik gebruik de zandtafel als basis voor de vulkaan
en met wat snelgips is de klus wel gauw geklaard (.. denk ik te weten 😀)
Een fluitje van een cent ( ??? )
 We beginnen heel enthousiast aan onze opdracht. 

Mijn kleuters hebben het volste vertrouwen in de parate kennis van hun juf.
Hadden ze echt niet moeten doen want bij het gieten van de snelgips
ontstaat er als het ware een aardverschuiving. 
De vulkaan brokkelt onder het gewicht van de snelgips.. geen goed idee dus. 
De teleurstelling is groot bij mijn kleuters ! 
 Het resultaat van ons experiment is een mislukte Mont Blanc ! 
Wat een troep ! 
En dus nog steeds geen vulkaan .. 
Mamady denkt een oplossing te weten - We kunnen misschien stenen gebruiken ipv zand.
Wijze Mamady heeft gesproken, maar hoe kom ik snel aan stenen ??? 
Ik geef mijn kleuters een opdracht : 
Zoek deze avond allemaal éénn steen en breng die morgen mee ! 
21 kleuters = 21 stenen, daar kunnen we toch iets mee. 
Dat is dan afgesproken ! 
Ik ben benieuwd ! 

Door deze nieuwe wending in ons thema bedenk ik dat 'mijn pedagogisch uitgedokterde spin' nu helemaal niet meer klopt. 😖
Al mijn werk van voorbije zondag hangt aan een draadje - ik kan een nieuw web weven. 
Maar hé, we hebben plezier ! 
We zitten goed in ons thema (lees ; de betrokkenheid is hoog)
 en er worden nieuwe dingen ontdekt.
Wie durft hier wat tegenin te brengen. 


Juf Kelly (K3) en juf Ilse (K2/3) werken ook dit thema uit. 
Zij laten me wat aanmodderen maar dromen stiekem ook van een eigen vulkaan. 
Na een tijdje verschijnen beide dames in mijn klas.
Zie ik daar een grijns ?? Enig leedvermaak ?? 
Ja hoor, ze lachen me werkelijk vierkant uit. 
Wacht maar, mijn wraak zal zoet zijn ! 
Over enkele dagen pronk ik met de mooiste 'actieve' vulkaan ooit.
Wie laatst lacht, best lacht ! 

Terwijl de jongens zich nog buigen over de 'mislukte' vulkaan
zorgen mijn meisjes voor een schuilplaats voor de baby-dino's..
de nachten zijn nog koud dus .. bouwen ze een huis. 
Zouden er toen al huizen geweest zijn als er ook nog geen mensen waren ? vraag ik. 
Waarschijnlijk niet ! zeggen de meisjes maar ze bouwen lustig verder. 
Zou het dan toch waar zijn ? 
Een Belg met een baksteen in de maag ? vraag ik me af. 
Ik weet het bijna zeker😊
De jongens zien het met lede ogen aan !
Neen meisjes, dino's verstopten zich zeker wel in een grot en die maak je ook van stenen..
weet alweer een slimmerd te vertellen. 
Ik heb een lading keien nodig de komende dagen, vrees ik. 



En dan was er nog .. 

De kleuters leven zich helemaal in in de wereld van de dino's. 
In elk hoekje van de klas zie je dino's verschijnen en daar hoort af en toe ook wat gebrul bij. 
Eentje gaat wel heel erg op in zijn spel en 
bijt meteen als een heuse T-Rex in de bil van een andere kleuter.

Oei, pijnlijk ! 
Eventjes de kleuter tot de orde roepen ..
maar ik krijg als antwoord  'Ik ben een vleesetende dinosaurus' 😉
Ik dacht het niet ! 
Vanaf nu zijn we allemaal planteneters en hoeven we dus niet meer in elkaars billen te bijten,
 geef ik de bijtgrage kleuter nog mee.



 Ik geloof mijn ogen niet ! 
Een dino op een fiets ?? 
Ok, we zijn op de Tandem en daar verblijven de Tandemtrappertjes maar een fietsende dino ?? 
Neen, echt ?? 
Zelfs dat gaat mijn petje te boven !

Ik zoek het op in een leuk prentenboek
 'Het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal over de dino's" 
van Guido Van Genechten..
de Velociraptor !! 😀. 
Ik weet het meteen, dit wordt mijn favoriete dinosaurus (hoe kan het ook anders ?!?) 

Oeps .. 
Door alle drukte ben ik de maaltijd-reservatie-formulieren vergeten mee te geven. 
Doe ik morgen meteen !
Ik verwacht ze komende donderdag opnieuw want dan moet ik de bestelling doorgeven aan het secretariaat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten