vrijdag 7 december 2018

7 december 2018

Wat de regering niet doet, doe ik wel😊 .. 
vallen .. 
Deze morgen stap ik achteruit om mijn kerstboom te bewonderen 
en val over een bank die er reeds vele jaren staat. 
Gelukkig zijn er amper enkele getuigen - juf Joke en haar dochter - het is dan ook nog heel vroeg.
Wat doe je nu, gilt juf Joke. 
Fee (dochter van ..) durft amper te reageren. 
Twee verschrikte gezichten en ik voel een lachbui opbollen. 

Even later loop ik gezwind naar de schoolpoort. 
Geen schade te bespeuren - ik stap nog vlotjes 😉
Mooi zo, want ik heb nog een hele drukke dag voor de boeg.
Ik start mijn dag met een toezicht ! 
Na het belsignaal komen alle K2-tjes bij mij terecht want K3 gaat zwemmen. 
Ik kan alle hulp gebruiken vandaag ! 

Even kom ik nog terug op het afscheid van Sint en Piet. 

Voorbije nacht zijn Sint en Piet met de stoomboot vertrokken richting Spanje. 
Daar stond ik, helemaal alleen op het strand .. starend naar de stoomboot die alsmaar kleiner werd. 
Ik wenste Sint en Piet een behouden reis, 
maar zoals het eruit ziet wordt het een woelige zeereis - 
eentje met storm op zee. 


Na deze intro maak ik de planning op voor vandaag : 
Kerstboom versieren, een kersttekening maken en deze namiddag een lesje LO.
Meteen zet ik mijn sportschoenen klaar maar o o o o o - ik kan maar één schoen vinden. 
Voor de kleuters is het duidelijk : 
Juf, Zwarte Piet heeft je sportschoen mee naar Spanje. 
Wat een ramp, nu kan ik niet meer met jullie naar de turnles ! speel ik het spel mee.
Ik kan toch niet op één schoen lopen en de schoendoos aan mijn andere voet ?!  
Het is voor iedereen duidelijk - zo werkt het niet ! 
Ik beloof nog voor een oplossing te zorgen, maar hierover moet ik duidelijk nog eens goed nadenken.  

Het feesten zijn we nog lang niet moe dus 
staat er al een nieuw 'warm' feest op de agenda .. Kerstmis ! 
Een kar vol kerstspullen moet er de sfeer in brengen. 
Wat hebben we allemaal nodig ? vraag ik.

De kerstboom staat er al .. euh, lichtjes !! 
Ik duik in de vele dozen en vind, jawel, lichtjes. 
Jammer, ze werken niet ! sakker ik.
Je moet die lichtjes ergens steken, buldert een kleuter. 
A ja ? In je neus ? vraag ik .. of in je oor ? 
Neen juf, neen neen neen, in die gaatjes daar ! 
Oh, in een stopcontact ! zeg ik. 
Het werkt !!  
Nu moet je de lichtjes ophangen, zegt Maja.
Juist, zeg ik beslist.. en ik hang de lichtjes rondom Maja. 
De kleuters zijn het duidelijk niet met me eens en wijzen waar de lichtjes moeten hangen - 
in de kerstboom natuurlijk. Hoe kan ik me zo vergissen ?!


Een lege kerstspar, maar niet voor lang meer !

In één van de dozen vind ik .. ja, ik weet het hoor .. een glittersjaal voor Mathis, grap ik. 
Hilariteit alom : Juf Tania, je bent wel heel erg verstrooid vandaag.
Ik weet het, ik ben zo moe na het feest van gisteren, moet ik toegeven. 
Gelukkig kan Mathis er best om lachen.  
We moeten de kerstspar nog versieren, vertellen mijn kleuters. 
Wacht, ik heb nog mandarijnen en citroenen ! en ik loop meteen naar de koelkast. 
De kleuters liggen in een deuk !  We hebben kerstballen nodig, juffie !
En dan zijn er de sterrendozen vol met kleurrijke kerstballen. 
Maar deze kerstballen moeten nog allemaal een haakje krijgen. (een oefening op fijne motoriek)
Kerst-elfen genoeg om dit klusje te klaren.
Met heel veel precisie krijgt elke kerstbal een paperclip (.. werkt echt hoor)




En dan kunnen we eindelijk de kerstspar versieren. 
Iedereen steekt een handje toe terwijl er kerstliedjes spelen. 
Het geeft een heel warm gevoel.. de warmste week is dan ook in aantocht... en wij doen mee. 








Nog een parelsnoer als afwerking en laat nu de kerstspar maar schitteren.

Ook de hoekjes worden in een 'kerstkleedje' gestopt.
Het huis van de kerstman mét sneeuw - heel belangrijk voor kleuters. 
Zonder sneeuw is het geen kerst, weet Emmy. 
Ik volg zoals steeds de weersvoorspellingen op de voet en neen, er is geen sneeuw in het vooruitzicht.
Gelukkig heb ik op zolder enkele zakken nep-sneeuw. Zou dit voldoende zijn voor onze kleintjes ?? 
Mohamed tekent een kerstspar.
Net terug van reis uit het zonnige Tunesië moet hij even denken hoe de winter er nu echt uitziet.
Siebren wil liefst een boom met honderd kerstballen. 
Succes Siebren, dat wordt een werk van lange adem. 😉
Mamady vraagt zich af of een loofboom ook een kerstboom kan zijn ??? 
Voor Raymon staat het vast, de vorm van een kerstboom ziet er zo uit.
Ook Wout weet precies hoe een kerstspar er hoort uit te zien 
maar dan wel met een bloempot voor in huis. 
Ok Wout, staat genoteerd.  
.. en dan liefst een hele grote kerstspar, juf !
Is mooi zo ! zegt Wout beslist. 

Een hele morgen hebben de kleuters flink gewerkt om wat kerstsfeer in de klas te brengen. 
Maar 's middags is er geen houden aan - is het de wind die in de kleuters schuilt 
of speelt het bezoek van Sint nog ? 
Ik stuur een dringend bericht naar de directeur : 
"Kan ik deze middag mijn sportschoen ophalen ? Ik ga turnen" schrijf ik. 
(Ik heb mijn schoen ook gezet bij de directeur in de hoop een extra cadeau in de wacht te slepen voor de klas - je weet maar nooit😊)

Al heel snel volgt een bericht : 
"Oei .. Ik denk dat we een probleem hebben. 
Zwarte Piet wist niet wat gedaan met al die schoenen en heeft ze in mijn bureau verstopt"

"Weet ik .. en Piet zei ook .. dan gaat de directeur sporten met de kleuters" antwoord ik terug. 
"Succes, ze lopen wild" schrijf ik verder 😁

"Per toeval vind ik je sportschoen hier net terug" krijg ik nog te lezen.
Had ik het niet gedacht 😀😀😀

Na de middag weten mijn kleuters met hun geluk geen blijf. 
Joepie, je hebt je sportschoenen terug, juf ! We kunnen turnen ! 
Inderdaad, met een zak vol ballen die Zwarte Piet gisteren bracht 
lopen we door de regen en wind naar de turnzaal en daar is het 'Matchday' ..
een partijtje voetbal .. dolle pret ! 

Op de terugweg ontmoet K3 mijn K2-tjes.
Wat hebben jullie gedaan ? vraagt Emiel (K3) nieuwsgierig. 

Wij hebben voetbal gespeeld met onze juf ! zegt Radion - zij kan echt goed voetballen hoor !
De reactie van Emiel doet me glimlachen : 
Weet ik wel, dat speelde ze vorig jaar ook met ons. 

Na een hele drukke week wordt het team nog verwacht op een teamvergadering. 
En na de teamvergadering trekken juf Muriel en ik nog snel eens naar de kerstmarkt van het PTI.

Ook het weekend is meer dan druk ! 
Poetsen, wassen, strijken, kerstboom versieren, kerstkaarten schrijven,
nieuwjaarsbrief zoeken, de blog aanvullen, geschenk van Sint in elkaar steken,
 brief oudercontact printen en een nieuw thema aanmaken in smartschool -
"Kerst in een doosje" en de warmste week opbouwen.. genoeg te doen ..

Fijn weekend en tot maandag !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten