dinsdag 19 mei 2015

19 mei 2015

"Vrienden van de natuur" 
Deze schattige tortelduifjes wentelen zich in enige luxe en gelijk hebben ze. 
Elke dag zijn ze trouw op post in de loungeset van juf Anne
en zij kan er niet om lachen. 
Ze mekkert over 'die vuile beesten' en ze brabbelt over een tweeloop die ze zich wil aanschaffen. 
"Vriendin van de natuur ??"  Ik denk het niet !! 
Ik vind het alleen maar prachtig !

De maat is vol .. dat denken mijn collega's toch .. 
Als ik deze morgen mijn klas binnen stap, ontdek ik 'een signatuur' van één of andere gevederde.
 Viyana is er als de kippen bij om dit meteen bij juf Anne te melden.
Juf Anne gniffelt .. "Wel, wat denk je er nu van ?" 
"Niet mooi" moet ik bekennen "Maar er zijn ergere dingen in het leven" 
"Misschien spoelt de regen vandaag alles weg !" probeer ik nog.

Ijdele hoop, zo blijkt later .. maar een sms brengt verlossing : 
"Ik lap als de beste ramen, zonder strepen én met glans.
Morgen, na schooltijd, ga ik aan de slag" (getekend,) juf Anne.

De kleuters hebben een druk verlengd weekend achter de rug - iedereen heeft wel iets te vertellen
en ja, ze zijn nét iets te druk vandaag !! 
Ik ben gewaarschuwd, zoveel is zeker !! 
Ik zet mijn kleuters meteen aan het werk - geen tijd om kattekwaad uit te halen. 
En het werkt, iedereen werkt rustig aan zijn/haar opdracht .. oef ! 
In de namiddag kunnen ze hun energie kwijt in de les LO (lichamelijke opvoeding) 
Dean plukte ergens een bloem voor me - maar waar is de stengel gebleven ?? 
"Nu kan de bloem niet drinken" vertel ik mijn kleuters "De stengel is net een rietje waarmee de bloem drinkt"
"Dat heb ik nog niet gehoord" zegt Viyana verbaasd. 
Mauro weet het zeker : "Bloemen slurpen niet hoor !" 
Maar dan bedenkt hij een oplossing :
 "We vullen een vaasje tot de rand en leggen dan de bloem op het water. 
Misschien voelt ze zich dan weer beter !" besluit hij zijn betoog. 
En gelijk heeft hij,  even later oogt de bloem weer stevig ! 
Vandaag wordt ook de bestemming van onze schoolreis bekend gemaakt .. wij gaan naar zee ! 
De kleuters zijn alvast enthousiast.
Gewapend met een brief keren ze naar huis terug. 
Na school doe ik een schokkende ontdekking, de diepvries zit vol ijs en staat open. 
Ik kan ijs schrapen vooraleer ik de deur weer kan sluiten. 
Net nu we een vrij zachte winter hebben gehad, gooi ik me in de strijd tegen de koude !
Dat wordt bibberen ! 
Een hele kom ijs schraap ik bij elkaar. 
Tot de mama van Viyana langs loopt met volgende vraag : 
"Naar welke zee gaan jullie op reis !" 
Mijn hersenen kunnen niet volgen - misschien komt dit door de extreme koude .. 
"Naar de Noordzee !" zeg ik aarzelend. 
Klinkt misschien een beetje raar, maar het is waar ! 
Tot zover onze belevenissen voor vandaag .. wie weet wat volgt er morgen 

En dan was er nog ..
De tekening van Donart .. die maakt hij na mijn voorleessessie .. ik ben fan !! 
Prachtig werk !

2 opmerkingen:

  1. Ik heb een mooie foto wat éen van je beschermde 'gevederden' (mijn reiger) doet met een keun....

    BeantwoordenVerwijderen